Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Studenac Group S.A. najavila namjeru inicijalne javne ponude i uvrštenje svojih dionica na burzama u Zagrebu i Varšavi

Studenac Group S.A. najavila namjeru inicijalne javne ponude i uvrštenje svojih dionica na burzama u Zagrebu i Varšavi

Mreža trgovina se brzo širi, organski i akvizicijama

Studenac Group S.A., koju čini jedan od najbrže rastućih maloprodajnih lanaca u srednjoj i istočnoj Europi, sa sjedištem u Hrvatskoj, najavila je namjeru inicijalne javne ponude svojih dionica. Očekuje se da će ponuda uključivati izdavanje novih dionica kao i prodaju postojećih dionica. Ponuda će biti usmjerena prema malim ulagateljima i institucionalnim ulagateljima u Hrvatskoj i Poljskoj, kvalificiranim institucionalnim kupcima u Sjedinjenim Američkim Državama te odabranim međunarodnim institucionalnim ulagateljima u drugim određenim jurisdikcijama. Studenac planira tražiti uvrštenje i uvođenje dionica Društva za trgovanje na uređenom tržištu Varšavske burze i uvrštenje za trgovanje na uređenom tržištu Zagrebačke burze.

'Zadovoljstvo mi je najaviti namjeru Studenca da ponudi upis svojih dionica putem inicijalne javne ponude i uvrsti svoje dionice na Zagrebačku i Varšavsku burzu. Uvjeren sam da će dokazani poslovni model Studenca, kojeg potvrđuju snažni financijski rezultati sa značajnim rastom prihoda i postignućima u posljednjih nekoliko godina, uspjeti privući interes potencijalnih investitora. Vjerujem da će nastavak tog dugogodišnjeg uspjeha dovesti brend do pozicije jednog od vodećih tržišnih igrača u segmentu 'proximity' formata u regiji.

Nakon preuzimanja od strane Enterprise Investorsa 2018. godine, Studenac je više nego utrostručio broj trgovina u svojoj mreži, pa prema podacima s kraja rujna 2024., maloprodajnu mrežu Studenca čini više od 1400 trgovina. Od uspješnog regionalnog trgovca u Dalmaciji proširili smo se diljem Hrvatske i postali najveći maloprodajni lanac u zemlji po broju trgovina. Ove godine napravili smo prvi korak u međunarodnoj ekspanziji ulaskom na susjedno tržište Slovenije. Ključni pokretač takvog rasta bila je naša usmjerenost na format trgovina koji nam omogućuje da budemo bliži svojim kupcima te brzo i praktično ispunimo njihove svakodnevne potrebe za kupnjom.

Vjerujemo da će inicijalna javna ponuda (Initial Public Offering - IPO) te zatim uvrštenje na Zagrebačku i Varšavsku burzu omogućiti daljnji rast jačanjem profila Društva, prepoznatljivosti brenda i kredibiliteta. Studenac namjerava nastaviti svoj organski rast otvaranjem novih trgovina te i dalje provoditi svoju uspješnu strategiju konsolidacije tržišta preuzimanjem drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji s ciljem da do kraja 2028. u svojoj mreži ima 3400 trgovina. Sredstva prikupljena izdavanjem novih dionica namjeravamo koristiti za nastavak financiranja takvog dinamičnog rasta i jačanje financijskog profila Društva. Cilj menadžmenta je povećati prihod Grupe za približno 30 posto (na pro-forma osnovi 1 ) u 2024. u odnosu na 2023. godinu s prosječnom godišnjom stopom rasta od 25 do 30 posto u srednjoročnom razdoblju. Hrvatski, poljski i međunarodni investitori dobit će priliku ulagati u jednu od najbrže rastućih kompanija u Hrvatskoj prema prihodima, a koja posluje na atraktivnom tržištu te nudi daljnji dinamičan rast volumena poslovanja kao i atraktivne razine profitabilnosti', komentirao je Michał Seńczuk, predsjednik Uprave Studenca, današnju najavu.

Ključne informacije o ponudi:

- Očekuje se da će ponuda uključivati izdavanje novih dionica od strane Društva i prodaju postojećih dionica od strane pojedinih postojećih dioničara Društva, odnosno od strane Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), kojim upravlja Enterprise Investors, odnosno jedan od najvećih private equity fondova u srednjoj i istočnoj Europi, a koji trenutno ima otprilike 90,08 posto dionica Društva te od strane Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited i Vladimira Bosiljevca (zajedno 'Manjinski Dioničari Prodavatelji') koji zajedno drže približno 9,16 posto dionica Društva. Osim toga, otprilike 0,76 posto dionica Društva drže određeni drugi dioničari, uključujući članove Uprave, koji neće prodavati dionice u ponudi (tzv. 'Ostali Manjinski Dioničari').

- Društvo namjerava prikupiti bruto priljev od okvirno 80 milijuna eura izdanjem novih dionica u sklopu ponude kako bi financirali daljnji dinamičan rast poslovanja, uključujući akvizicije i širenje mreže trgovina, kao i smanjili zaduženost mjerenu omjerom Prilagođenog neto duga/EBITDA.

- Ponuda će biti upućena malim i institucionalnim ulagateljima u Hrvatskoj i Poljskoj, u svakom slučaju u skladu s Uredbom S (eng. Regulation S) prema Zakonu o vrijednosnim papirima SAD-a, kvalificiranim institucionalnim kupcima u Sjedinjenim Američkim Državama u skladu s i temeljem Pravila 144A (eng. Rule 144A) prema Zakonu o vrijednosnim papirima SAD-a, kao i odabranim međunarodnim institucionalnim ulagateljima u određenim drugim jurisdikcijama.

- Malim ulagateljima mogu biti ponuđene postojeće dionice do najviše približno 10 posto dionica koje će biti ponuđene u ponudi.

- Uvjeti ponude bit će predstavljeni u Prospektu koji će, zajedno s njegovim sažetkom prevedenim na hrvatski i poljski jezik, biti objavljen u skladu s relevantnim propisima nakon odobrenja Luksemburške nadzorne financijske agencije (Commission de Surveillance du Secteur Financier, CSSF) i postupka notifikacije Prospekta u Hrvatskoj i Poljskoj.

- Studenac planira tražiti uvrštenje i uvođenje svih dionica Društva u trgovanje na uređenom tržištu Varšavske burze i uvrštenje u trgovanje na uređenom tržištu Zagrebačke burze.

- Studenac planira tražiti registraciju ponuđenih dionica u Nacionalnom depozitoriju za vrijednosne papire (Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.), kao primarnom depozitoriju, te u Središnjem klirinškom depozitarnom društvu, kao sekundarnom depozitoriju.

- Erste Group Bank AG, Erste Securities Polska S.A., Erste&Steiermärkische Bank d.d., Jefferies GmbH, J.P. Morgan SE, Santander Bank Polska S.A. - Santander Biuro Maklerskie i Banco Santander, S.A. djelovat će kao Zajednički Globalni Koordinatori i Zajednički Voditelji Knjiga Upisa. Santander Bank Polska S.A. - Santander Biuro Maklerskie i Erste&Steiermärkische Bank d.d. također će djelovati kao Investicijske Tvrtke za Hrvatsku i Poljsku.

- Erste Group Bank AG će djelovati kao menadžer za stabilizaciju i imat će pravo steći dionice na Varšavskoj burzi (WSE) i/ili Zagrebačkoj burzi (ZSE) u ukupnom iznosu koji ne prelazi 10 posto konačnog broja dionica ponuđenih u ponudi kako bi stabilizirao cijenu dionica.

- Članovi Uprave obvezat će se da neće nuditi ili prodavati dionice Društva, uz uobičajene iznimke, tijekom razdoblja od 540 dana nakon prvog uvrštenja dionica Društva (lock-up). PEF VIII će se obvezati na isto u razdoblju od 180 dana, dok će se Društvo, Manjinski Dioničari Prodavatelji i Ostali Manjinski Dioničari obvezati na razdoblje od 360 dana.

Ključne informacije o Studencu i njegovim kompetitivnim prednostima:

Studenac je najbrže rastući maloprodajni lanac u Hrvatskoj prema prihodima u posljednjih pet godina. Mrežu Studenca čine 1404 trgovine zaključno s 30. rujnom 2024. godine, uključujući 1.372 trgovine u Hrvatskoj po čemu je Studenac lanac s najvećom maloprodajnom mrežom u državi, te 32 trgovine u Sloveniji nakon ulaska na to tržište u 2024. akvizicijom prodajnog lanca Kea.

Studenac djeluje kroz trgovine takozvanog 'proximity' modela, što znači da su strateški pozicionirane u blizini kupaca i prilagođene specifičnim potrebama obližnje zajednice te lokalnim uvjetima (npr. razina posjećenosti kupaca, turistička ponuda). Trgovine Studenca obično se nalaze bliže kupcima i na pogodnijim lokacijama u odnosu na konkurenciju. Oko 71 posto kupaca Studenca dolaze do trgovine u manje od pet minuta (znatno kraće u usporedbi s konkurencijom), dok velik dio kupaca dolazi pješice.

Trgovine Studenca usmjerene su na ponudu 'I sitno i bitno' koja omogućuje brzu i kvalitetnu kupnju koja zadovoljava sve svakodnevne potrebe kupaca.

Studenac ima jedinstvenu mrežu trgovina istog formata koje su integrirane i posluju uglavnom pod jednakim brendom, s prosječnom prodajnom površinom od 111 četvornih metara. U trgovinama Studenca dostupno je između 2000 i 4000 individualnih proizvoda poznatih ili privatnih robnih marki, asortiman 'to go' proizvoda te određene dodatne usluge. Privlačan je kupcima zahvaljujući svojoj ponudi za svakodnevnu kupnju dostupnu u neposrednoj blizini, sa širokim asortimanom proizvoda koji zadovoljavaju dnevne potrebe kupaca, uključujući i izbor svježih proizvoda. Za razliku od trgovina većih formata, u Studencu su usmjereni na manje kupnje lokalnih kupaca i turista, a mogu se sažeti u koncept 'hrana za danas, hrana za sutra'.

Atraktivna, brzorastuća maloprodajna tržišta u Hrvatskoj i Sloveniji

Studenac primarno posluje u sektoru maloprodaje koji je u Hrvatskoj vrijedan 10,2 milijarde eura zaključno s 2023., a od 2018. do 2023. godine je rastao prosječnom godišnjom stopom rasta (CAGR) od 5,5 posto. Prema analizama konzultantske kuće OC&C, u sljedećih pet godina očekuje se CAGR od 4,8 posto.

Dva glavna najbrže rastuća segmenta hrvatske maloprodaje po prihodima su trgovine manjeg formata poput Studenca te diskonti. Ti se segmenti međusobno nadopunjuju u kontekstu kupovnih navika, pri čemu kupci u diskontima kupuju na veliko, dok istovremeno posjećuju trgovine manjih formata radi praktičnosti. Tržišni udio diskont segmenta u Hrvatskoj je oko 15 posto i niži je od udjela u drugim državama srednje i istočne Europe (npr. Poljska, Češka, Rumunjska, Mađarska) te je u skladu s time utjecaj ovog segmenta na ukupno tržište značajno manji.

Studenac je snažno prisutan u stambenim lokacijama, koje osiguravaju stabilne prihode tijekom cijele godine, i u tipičnim turističkim središtima, putem kojih može iskoristiti sve prednosti Hrvatske kao popularne turističke destinacije. Prema podacima Hrvatske turističke zajednice, Hrvatska je 2023. godine ugostila oko 21 milijun domaćih i stranih turista s oko 107 milijuna ostvarenih noćenja. Usporedbe radi, Hrvatska danas broji nešto ispod četiri milijuna stanovnika. S obzirom na uvođenje eura i ulazak Hrvatske u Schengen zonu početkom 2023., očekuje se povećanje broja turista, većinom iz Njemačke i drugih dijelova zapadne Europe.

Prema OC&C-u, tržišni udio Studenca u Hrvatskoj na temelju ukupnih prihoda u 2023. godini iznosio je 6,6 posto, što je porast od 4,1 postotnog boda u odnosu na 2018. godinu. Menadžment vjeruje da je format trgovina Studenac prikladan za širenje u inozemstvo.

Studenac je 2024. ušao na tržište Slovenije akvizicijom lanca Kea čime je započeo svoje pozicioniranje na slovenskom maloprodajnom tržištu vrijednom 5,9 milijardi eura (prema podacima iz 2023. uključenima u OC&C analizu).

Slovenija ima slične povoljne karakteristike tržišta kao Hrvatska. Ima atraktivno makroekonomsko i demografsko okruženje, uključujući članstvo u eurozoni te najviši BDP po stanovniku među 11 članica Europske unije iz središnje i istočne Europe (prema podacima Eurostata za 2023.).

Prema mišljenju menadžmenta, format trgovina Studenca je dobro prilagođen slovenskom tržištu, te su ukusi i navike slovenskih i hrvatskih potrošača slični.

Ubrzana ekspanzija od 2018.

Studenac je osnovan 1991. godine u Omišu u južnom dijelu Hrvatske. U kolovozu 2018. Društvo je preuzeo Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII) kojim upravlja Enterprise Investors, jedan od najvećih private equity fondova u srednjoj i istočnoj Europi. Enterprise Investors se može pohvaliti jedinstvenim iskustvom i uspješnim investicijama u maloprodajnom sektoru. To uključuje investiciju u kompaniju Dino Polska S.A., jednog od najvećih maloprodajnih lanaca u Poljskoj koji je uspješno izlistan na Varšavskoj burzi 2017., te Profi Rom Food, najveći lanac supermarketa u Rumunjskoj kojeg su 2016. prodali drugoj private equity kompaniji.

U trenutku kada ga je preuzeo PEF VIII, mreža Studenca sastojala se od 385 trgovina. Nakon akvizicije, Studencu se pridružio tim menadžera i kompanija je počela ubrzano rasti. Studenac se tako transformirao iz kompanije u obiteljskom vlasništvu u profesionalnu organizaciju usmjerenu na rezultate.

S digitalizacijom duboko ukorijenjenom u svoj DNA, Studenac je postao jedan od najbrže rastućih tržišnih igrača u maloprodajnom sektoru u Hrvatskoj. Mreža trgovina se brzo širi, organski i akvizicijama. Od 2018. do 30. rujna 2024., Studenac je otvorio 491 novu i preuzeo 725 trgovina zahvaljujući akvizicijama lanaca Istarski Supermarketi, Sonik, Bure, Pemo, Lonia, Strahinjčica, Špar Trgovina, LA-VOR i Decentia u Hrvatskoj te lanca Kea u Sloveniji.

Snažno financijsko poslovanje s iznimnim rastom prodaje

Studenac je jedan od najbrže rastućih maloprodajnih lanaca u srednjoj i istočnoj Europi, sa sjedištem u Hrvatskoj. Stalno je povećavao prihode i to organskim rastom, akvizicijama kao i rastom na usporedivoj osnovi (like-for-like, LFL). Prihodi su porasli s 309,5 milijuna eura u 2021. godini na 668,1 milijuna eura u 2023. godini, što predstavlja prosječnu godišnju stopu rasta (CAGR) od 46,9 posto. U istom razdoblju, prilagođena EBITDA 2 povećana je s 31,3 milijuna eura na 65,9 milijuna eura (CAGR od 45,1 posto). Pro forma prihodi i pro forma prilagođena EBITDA za 2023. 3 iznosili su 702 milijuna eura, odnosno 70,7 milijuna eura. LFL rast prihoda u Studencu iznosio je 5,6 posto u 2021., 18,0 posto u 2022. i 16,3 posto u 2023. godini.

U prvih osam mjeseci 2024. godine, Studenac je ostvario konsolidirani prihod od 556,5 milijuna eura, što je porast od 19,7 posto na godišnjoj razini s LFL rastom od 13,1 posto. U istom razdoblju, prilagođena EBITDA povećana je na 66,9 milijuna eura (+22,3 posto y/y). Pro forma prihodi i pro forma prilagođena EBITDA za prvih osam mjeseci 2024. iznosili su 608,8 milijuna eura, odnosno 72,1 milijun eura.

Post-MSFI 16 Prilagođena EBITDA za određeno razdoblje se definira kao post-MSFI 16 EBITDA prilagođena za događaje koji nisu povezani s glavnom aktivnošću Studenca, kao što su (i) troškovi povezani s procesima dubinske analize poslovanja (uključujući troškove vezane uz komercijalno, financijsko, porezno i pravno dubinsko snimanje te diskrecijske bonuse isplaćene zaposlenicima koji su sudjelovali u procesu dubinskog snimanja); i (ii) troškovi u procesima spajanja i akvizicija te troškovi integracije nakon spajanja (uključujući bonuse za vanjske zaposlenike, troškove povezane s procesom integracije preuzetih tvrtki te troškove pravnih, financijskih i drugih savjetnika koji su nastajali tijekom završenih akvizicija). 

Uključujući rezultate poslovanja preuzetih trgovina tijekom relevantnog perioda (te u slučaju pro forma informacija za prvih osam mjeseci 2024.) kao da su te trgovine preuzete s 1. siječnja te godine. Napomena: isto se objašnjenje odnosi na svako spominjanje pro forma rezultata u ovom tekstu.

Cilj menadžmenta je povećati prihode Grupe za otprilike 30 posto (na pro forma osnovi) u 2024. u usporedbi s 2023. godinom, te CAGR-om od 25 do 30 posto u srednjoročnom razdoblju.

Daljnji rast u Hrvatskoj i međunarodna ekspanzija s ciljem od 3400 trgovina do kraja 2028.

Menadžment kompanije vjeruje da je Studenac povoljno pozicioniran za daljnji rast u Hrvatskoj kao i da je format njegovih trgovina primjenjiv za ekspanziju na inozemna tržišta. U 2024. Studenac je ušao na tržište susjedne Slovenije.

Strategija Studenca temelji se na nekoliko čimbenika rasta, uključujući povećanje opsega poslovanja i fleksibilnost, LFL rast, poboljšanje ponude i unapređenje korisničkog iskustva. Studenac planira nastaviti rasti organski, odnosno otvaranjem novih trgovina u Hrvatskoj i Sloveniji. Studenac planira doseći brojku od oko 140 trgovina otvorenih u cijeloj 2024., a menadžment očekuje da će broj novih trgovina rasti svake godine i to na osnovu prilika za nova otvaranja (takozvani 'white space') u Hrvatskoj i Sloveniji. Konzultantska tvrtka OC&C procjenjuje da postoji 3200 'white space' lokacija pogodnih za format Studenca diljem Hrvatske kao i oko 700 potencijalnih lokacija u Sloveniji.

Studenac također namjerava nastaviti provoditi svoju provjerenu strategiju konsolidacije tržišta akvizicijama drugih tržišnih igrača. Rascjepkanost hrvatskog maloprodajnog tržišta privlačna je konsolidatoru kao što je Studenac, jednako kao i sve veća važnost kupnje u trgovinama u neposrednoj blizini, što ide u prilog poslovnom modelu Studenca. Studenac je već potvrdio svoje iskustvo u akvizicijama i uspješnoj integraciji drugih maloprodajnih lanaca iz cijele zemlje.

Kroz otvaranje novih trgovina te akvizicije drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji, Studenac ukupno planira imati 3.400 trgovina u svojoj mreži do kraja 2028. godine.

Digitalizacija i inovacije su čvrsto integrirane u organizaciju

Studenac je usmjeren na povećanje učinkovitosti i profitabilnosti zahvaljujući, između ostalog, digitalnim alatima u strateškim područjima poslovanja. Digitalizacija i inovacije čvrsto su integrirane u organizaciju i to zahvaljujući internom centru izvrsnosti - Studenac Digital.

Menadžment vjeruje da nova rješenja, poput naprednih alata za analitiku u određivanju cijena i promocija, omogućuju Studencu konkurentsku prednost na lokalnom tržištu.

Odobrenje za otvaranje trgovina na novim lokacijama u Studencu je utemeljeno na podacima i to zahvaljujući naprednom alatu za procjenu lokacija. Alat se zasniva na automatiziranim preporukama za procjenu lokacija, a koristi i strojno učenje za precizniju identifikaciju prikladnih lokacija za nove trgovine. Zahvaljujući takvom alatu, otvaranje novih trgovina je brže i učinkovitije. Zatvoren je mali broj trgovina otvorenih nakon 2018. godine.

Studenac namjerava nastaviti razvijati svoju logistiku i opskrbni lanac kako bi unaprijedio kvalitetu svježih proizvoda i njihovu dostupnost na policama te skratio vrijeme isporuke u trgovine. Poboljšanje kvalitete svježih proizvoda ključni je čimbenik u strategiji Studenca koja je usmjerena na povećanje udjela svježih proizvoda u prodajnom asortimanu s ciljem poboljšanja marže i pokretanja LFL rasta.

Studenac je u procesu transformacije i centralizacije svoje logističke strukture kako bi podržao rast i poboljšao profitabilnost. Kompanija planira udvostručiti udio centraliziranih isporuka s 33 posto u 2023. na 65 posto do 2028. godine, čime će povećati učinkovitost i profitabilnost. To će postići i pregovorima o boljim uvjetima s dobavljačima.

Posvećenost Studenca ESG-u

Studenac je ekološki osviještena organizacija usmjerena na smanjenje svog ugljičnog otiska. To planira postići inicijativama za uštedu energije te korištenjem obnovljivih izvora energije. Od 2021. godine, Studenac posjeduje ZelEn (zelena energija) certifikat. To znači da 90 posto energije koju kompanija koristi, dolazi iz obnovljivih izvora energije kupljenih od HEP Grupe.

Inicijative za očuvanje biološke raznolikosti Studenca uključuju projekt 'Korak bliže prirodi', pokrenut 2020., kroz koji provodi akcije čišćenja mora duž jadranske obale te poticanja urbane bioraznolikosti. U sklopu projekta Studenac je pokrenuo i inicijativu za zaštitu podzemnih voda.

Društvene inicijative Studenca usmjerene su i na projekte za lokalnu zajednicu, što uključuje podršku nevladinim organizacijama kroz poticanje raznolikosti i uključivosti. Naime, Studenac je 2021. pokrenuo projekt 'Korak bliže zajednici' s ciljem podrške nevladinim organizacijama, socijalno ugroženim i ranjivim skupinama te djeci, kao i promocije zdravstvenih tema.

Studenac je također posvećen održavanju visokih standarda korporativnog upravljanja. Konkretno, pridržavat će se Kodeksa korporativnog upravljanja Varšavske burze (WSE Best Practices) i Kodeksa korporativnog upravljanja Zagrebačke burze. Tri člana Nadzornog odbora Studenca ispunjavaju kriterije neovisnosti opisane u dokumentu WSE Best Practices.

Vaša reakcija na temu