Je li sve u redu sa splitskim željezničkim tunelom, pitali smo HŽ Infrastrukturu početkom lipnja, koji dan prije no što je započelo prometovanje splitskog metroa na liniji gradska luka - Kopilica. Odgovor je bio općenit, no ničim nije sugerirao da bi ikakvog problema s tunelom bilo.
No, kako je ovih dana u javnoj nabavi Infrastruktura pogodila s DVD-om Split dežurstvo vatrogasaca u metrou za gotovo pola milijuna kuna s PDV-om, ponovili smo pitanje. Zbog čega vatrogasci moraju dežurati u metrou? Je li to zbog toga što tunel nema adekvatnu protupožarnu zaštitu? Zanimalo nas je postoje li ovakva dežurstva igdje drugdje u Hrvatskoj.
'Vozni red s povećanim brojem vlakova stupio je na snagu u lipnju i od tada je uvedeno vatrogasno dežurstvo. Vatrogasci dežuraju u vlakovima, a ne tunelu. S obzirom na specifičnost linije gradsko-prigradskog vlaka na relaciji Split Predgrađe (Kopilica) - Split (Gradska luka), koja dijelom funkcionira po principu metroa, a kakvih primjera nema u ostatku Hrvatske, u cilju povećanja sigurnosti putnika poduzete su dodatne mjere angažmana vatrogasaca', navode u HŽ Infrastrukturi.
Ugovor s DVD-om Split vrijedi do početka listopada, a onda se HŽ Infrastruktura sprema potrošiti još gotovo pet milijuna kuna.
'U tijeku je otvoreni postupak javne nabave s namjerom sklapanja neobavezujućeg okvirnog sporazuma s tri gospodarska subjekta na razdoblje do dvije godine. Procijenjena vrijednost nabave iznosi 4,8 milijuna kuna', otkrili su u HŽ Infrastrukturi.
Je li ovo najskuplji metro na svijetu?
Brojke su ovo od kojih se zavrti u glavi. Samo za vatrogasce koji bi trebali povećati sigurnosti putnika. A njih, u špici sezone, oko podneva, vikendom, ima toliko da se mogu prebrojiti prstom jedne ruke. Gdje su još izdaci za gorivo, potrošni materijal i ostalo. Kad se sve zbroji i oduzme, Splićani vjerojatno imaju najskuplji metro na svijetu. Toliki troškovi, a prihodi nikakvi. Pitali smo i HŽ putnički prijevoz koliko su dosad putnika prebacili splitskim metroom, no odgovora nema. Valjda ih je toliko da će ih danima brojiti.
Metro kao ideja vjerojatno i ne bi bio loš da ima smisleniju liniju, što bi se u nekoj perspektivi postiglo prugom do zračne luke i uređenjem stanice kod Trga hrvatske bratske zajednice. No, do toga je još daleko. Do tada plaćat ćemo ovaj preskupi metro.
Vatrogasci inače ne dežuraju samo u metrou, već i u ostalim kompozicijama koje prolaze tunelom, što dosad također nije bio slučaj.
'Neki dežuraju samo u metrou, po osam sati, a neki malo razbiju dokolicu kada se prebace u drugi vlak, kaže nam vatrogasac Njegovan Popadić kojeg smo danas zatekli na dežurstvu.
Vatrogasci dosad nisu imali potrebe za intervencijom. Neki dan je u tunelu zadimio jedan vlak, ali nije bilo ništa ozbiljno.