Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay.com Ovisnost o kupovini: Kako prepoznati 'šopingholičare'

Ovisnost o kupovini: Kako prepoznati 'šopingholičare'

Gubitak kontrole

Mnogi upozoravaju kako je ovisnost o shoppingu, šopingholizam, jedna od težih ovisnosti novijeg doba, često nazivana modernom ovisnošću 21. stoljeća. O tome, kao i o nekim drugim aspektima potrošnje, Glas Istre razgovarao je s Ljubicom Uvodić-Vranić, specijalisticom psihologije rada, autoricom emisije HR2 Avantura promjene te autoricom 11 knjiga i youtubericom.

- Iako opsesivno kupovanje, ovisnost o kupovanju, nije dosegnulo ovisnost o alkoholu i drogama, neki podaci govore da kod nas postoji čak 5 posto ispitanika koji moraju kupovati, tj. koji su opsjednuti kupovanjem stvari koje zapravo i ne trebaju. Ili im ne trebaju u tim količinama. Neka svjetska istraživanja govore čak o 8-9 posto ovisnika, kaže psihologinja.

Ističe kako je ovisnost o kupovanju je gubitak kontrole.

- Ovisnici kupuju stvari koje im ne trebaju, za novac koji nemaju. Zaduživanje kod prijatelja i obitelji, kupovanje na kredit, na dug, ucjenjivanje bliskih članova obitelji i zahtijevanje da oni financiraju nepotrebnu kupovinu – sve to otkriva ovisnika. Za kupovanje ne treba puno znati.

Za odlazak na kazališnu predstavu, na izložbu, na koncert treba puno znati i imati naviku postizanja kulturnog užitka. Otići u knjižnicu izabrati knjigu, pročitati je, prokomentirati s nekim…

Imati kulturne potrebe znači trošiti manje, a ulagati u sebe i u svoje znanje – više. Kupovanjem smo na gubitku, ulaganjem u kulturno provođenje vremenu smo na dobitku. Osim navike stečene u djetinjstvu i podrške obitelji, učitelja i prijatelja, druženje u kulturnim događajima podrazumijeva ulaganje u sebe. Kupovanjem stvari kratko i bez velikog truda, pogotovo na karticu, tj. na dug, osoba postaje trenutačno zadovoljna - naglašava Uvodić-Vranić.

Takvo zadovoljstvo kratko traje, jer reklame donose nove i nove stvari koje 'morate' imati i koje vam nužno trebaju…, no već sutra vam se te stvari ne sviđaju jer je fascinacija njima kratkoročna. Ono najnovije je bolje od onog koje je jučer bilo novo. A do trenutka sreće dolazi se na površan način.

- Kupite knjigu, pretplatu za koncert, karte za kazalište, ili učlanite svoga srodnika ili prijatelja u knjižnicu. Napišite pismo u kojemu ćete navesti što vam znači osoba koju darivate. Pozovite na druženje uz jednostavan obrok. Pozovite u šetnju. Pozovite u kino. Pozovite na kavu. Predmeti će se poderati i zabaciti, a uspomene koje ćete skupa imati ostaju cijelog života. Darujte svoje vrijeme, svoju pozornost, pozovite u goste, u svoj dom, stvorite uspomene koje će biti zajedničke, darujte osmijeh, poslušajte osobu i time ste napravili puno više nego kupovanjem stvari. Dajte sebe, svoje vrijeme, ne punite džepove prodajnih centara i butika - naglašava psihologinja za Glas Istre.

Vaša reakcija na temu