O AUTORU:
Gareth Rubin je britanski novinar i pisac. Njegovo novinarstvo pokriva socijalna pitanja, putovanja, arhitekturu, umjetnost i zdravlje. Objavio je roman Trg oslobođenja (2019.), misteriozni SF triler smješten u sovjetski okupirani London, roman Zimski agent (2020.), špijunski triler iz II svjetskog rata o britanskim agentima u Parizu uoči Dana D, inspiriran istinitim događajima, Pješčani sat (2023.), dvije isprepletene misterije koje se odvijaju u Essexu 1881. i Los Angelesu 1939. te Holmes and Moriarty (2024.), nove doživljaje Doyleovih junaka.
Godine 2013. režirao je dokumentarac, Images of Bedlam, o povezanosti umjetnosti i mentalnih bolesti te o tome kako umjetnost može pomoći ljudima da izraze ono što ne mogu izraziti riječima. Snimljen je u Kraljevskoj bolnici Bethlem ('Bedlam') i intervjuira umjetnike s poviješću psihijatrijskih bolesti. Prethodno je radio kao glumac na pozornici i televiziji.
IZ SADRŽAJA:
1881. Mladi liječnik Simeon Lee odlazi iz Londona kako bi liječio svojeg rođaka, svećenika Olivera Hawesa koji živi na obali Essexa u Pješčanom satu, jedinoj kući na sićušnom otoku. Hawes je uvjeren da ga truju i da iza svega stoji njegova šogorica Florence, koja je nakon suprugove smrti zatočena u bizarnoj staklenoj komori. Odgovor na pitanje kako je ondje dospjela krije se u svećenikovu tête-bêche dnevniku...
1939. Oliver Tooke, pisac i sin kalifornijskoga guvernera, pronađen je mrtav nedaleko od obiteljske kuće, Pješčanog sata. Njegov prijatelj Ken Kourian ne vjeruje policiji da je riječ o samoubojstvu. Istraga će ga odvesti do mračnih obiteljskih tajni, ali da bi ih razotkrio, mora dešifrirati tragove koji se nalaze u Oliverovu posljednjem djelu – tête-bêche romanu o mladom liječniku Simeonu Leeju...
OSVRT:
Do ove knjige nikada nisam vidio tête-bêche format u praksi, iako autor tvrdi da je to nekad bilo popularno. Jedan roman s dvostrukim početkom – doslovno! A sadržaj poput pješčanog sata, prelijeva se iz jedne forme u drugu. Čitate jedan dio do sredine, okrenete knjigu naopačke i čitate drugi. Baza, zar ne? Osim što vas tjera da pogodite s koje strane krenuti. (Ja sam, naravno, krenuo od ranije godine radnje, čisto iz želje da budem kronološki dosljedan, i pogodio!)
No moram reći – ovo nije knjiga za ljubitelje e-knjiga. Ako ne možete osjetiti knjigu u rukama, cijeli taj „'okreni-knjigu-naopačke' trik gubi smisao.
Rubin je odabrao jednostavan pristup: prvi dio priče istražuje drugi. Stilski, ovo je pravi old-school krimić, s atmosferom koja podsjeća na Arthura Conana Doylea i Agathu Christie (Simeon Lee je ime lika iz Božića Hercula Poirota). Engleski dio, s viktorijanskom gotikom i izolacijom kuće na otoku, definitivno mi je bio draži od holivudske kalifornijske predratne vreve. No, obje priče se prožimaju – i to nije slučajnost.
Ako volite misterije s obiteljskim tajnama, pomalo bizarne likove i twistove, Pješčani sat vas neće razočarati. A tête-bêche format nakon premijere u 18. stoljeću, zaslužuje novih pet minuta slave!
OCJENA:
Pješčani sat je stvoren za one koji vole razmišljati o knjizi i prije nego je otvore – s koje strane početi? A jednom kad počnete, teško ćete stati. Rubin je vratio starinski šarm u modernu misteriju i usput nas podsjetio da i forma može biti dio čitateljskog užitka.
Podržite Timbar lajkom na Facebooku (https://facebook.com/timbarnalibar)
***
Ovaj osvrt je sufinanciran sredstvima Splitsko-dalmatinske županije