Izuzetan kulturni događaj okupio je gotovo cijeli Split u Galeriji umjetnina. Riječ je o izložbi 'Splitske 70-e' za koju je zaslužan legendarni fotoreporter Feđa Klarić kojega je netko u mnoštvu nazvao 'institucijom za života'.
Izložba Feđe Klarića evocira sjećanja na dekadu koja je po mnogima predstavljala jedan od vrhunaca povijesti grada. Autor je to tako simbolično predočio skidajući se u majicu s natpisom Jugoplastika, što je izazvalo erupciju oduševljenja. Industrijski i sportski simbol bogatog razdoblja Splita.
Uzdasi, čežnja, smijeh, nostalgija, toplina oko srca i toliko lijepih osjećaja budili su se u brojnim okupljenima dok su ih fotografije vraćale u bezbrižne dane djetinjstva.
Ipak, autor će reći da se sveukupno lošije živjelo, 'samo kad si mlad sve ti je lipo'.
- Drago mi je vidjeti razgaljene i raspoložene ljude ovdje. To je zapravo smisao svake izložbe, da dira u sentiment - kazao je Feđa Klarić.
Posebno se zahvalio ravnatelju Galerije umjetnina Branku Franceschiju na čiji je, kaže, nagovor napravio izložbu i podsjetio 'svit da se vrate u dane kada su bili mlađi i veseliji'.
Nema fotografije ispred koje se ne zastaje, bili mlađi ili zreliji, od djece koja se igraju na 'trule kobile', sudar u bivšoj ulici Žrtava fašizma gdje je sve nasmijao podatak da nema danas kultnog kafića na kantunu, Boris Dvornik, Toma Bebić, Smoje, slavlje Hajduka, još jedna živuća legenda Mišo Kovač...
- Mišo Kovač je legenda! Ponosan sam što je na Prokurativama di sam rođen i odrasta piva svoje najveće hitove. Meni ispod ponistre – nasmijao se Feđa.
Iako klišeizirano pitanje, upitali smo Feđu koju bi nam fotografiju izdvojio.
- Može se istaknuti Riva di se vozilo u šest kolona, pa kad je uspoređujemo s današnjom, neki znaju kazati: 'Vratite nam našu rivu'. Koju? Tu u šest kolona ili danas kada ideš komodno Marmontovom gdje se nekad vozilo. Ja samo bio svjedok više nesreća u kojima se gubio život - rekao je.
Da je Feđa je kao kroničar i vizualni umjetnik razvio ono što je ušlo u kolektivnu memoriju i stvorilo imidž grada ustvrdio je ravnatelj Galerije umjetnina na otvorenju.
- Feđa i ja podgrijavali smo jedan drugoga dvije godine dok se sve dogodilo. Napravili smo nevjerojatne arhive izbor od preko 110 fotografija koje na optimalan način govore o Splitu iz toga razdoblja, ali i onome što je ključno za reportažnu fotografiju, sposobnost fotografa da u jednoj snimci ispriča širu priču i to je ono u čemu je Feđa majstor - kazao je Franceschi.
Otvorenje izložbe nisu propustili gradonačelnik Ivo Baldasar u utrci za novi mandat, kandidat HDZ-a Andro Krstulović Opara te Mostov Robert Pauletić.
- Drago mi je za Feđu. Poslije Miljenka Smoje koji je perom radio, Feđa je fotografijom. Osobito mi se svidjelo kada je pokazao majicu Jugoplastika, jer to danas smatram svojim osobnim uspjehom - kazao je gradonačelnik, aludirajući na nove uspjehe splitskog košarkaškog kluba.
Evocirale su se i Baldasaru uspomene, ali je ustvrdio da se danas bolje živi.
- Sićan se dok je Galerija umjetnina bila bolnica. Otac i ja smo ovdje bili 70-ih pješice po snigu da bi vidili dida u bolnici. Zaista prikazuje Split moje mladosti, ali bih ipak rekao lipše je sada. Uhvati nas nostalgija jer sve je lipše kad si dite, ali danas se u Splitu puno bolje živi, napredovali smo - istaknuo je.
Pauletić nam je izdvojio fotografiju Poljuda i toplinu oko srca dok je osjećao stari duh grada.
- U Getu sam živio do osme godine, poslije sam preselio na Poljud i vidio sam jednu dragu sliku procesa izgradnje stadiona, na livadi na kojoj sam ja prije igrao balun i gdje su krave pasle. Probudilo mi je neke drage uspomene iz djetinjstva. Vidio sam i puno drugih lijepih fotografija, osjetio onaj stari duh grada moga odrastanja. Bilo mi je toplo oko srca - prisjetio se Pauletić.
Da djeca i mladi dođu vidjeti kako su živjeli njihovi roditelji, bake i djedovi pozvao je Krstulović Opara, ne zato da bi se ugledavali nego da bi shvatili da treba komunicirati, izaći vani i nasmijati se i da treba dopustiti smijehu, iskrenosti i veselju da uđu.
- Izaći će svi vani s velikim osmijehom kojega nam je podario Feđa - ustvrdio je.
Apostrofirao nam je jednu fotografiju iz koje i danas itekako možemo mnogo naučiti.
- Sjajna fotografija gdje 15-ak klinaca sjedi na skalama pokraj jedne bake koja im nešto tumači. To je bio tadašnji Facebook, ali društvena mreža gdje smo sve rješavali na licu mjesta . Nije bilo onoga što se danas događa, poneko nerazumijevanje među nama koje proizlaze iz preteško shvaćene ili napisane riječi nasuprot izgovorene. Onoga što stvara problem u današnjoj komunikaciji - zaključio je Krstulović Opara.