Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
INTERVJU Kristina Lovrić: Konačno jača utjecaj na kulturnu plesnu publiku!

INTERVJU Kristina Lovrić: Konačno jača utjecaj na kulturnu plesnu publiku!

Plesna umjetnost je oduvijek bila marginalizirana i nepravedno zapostavljena

Studio za igru, pokret i ples Kinkin jedinstveni je studio za suvremeni ples za djecu i mlade u Splitu. Kristina Lovrić, plesni pedagog i jedna od voditeljica Studija podučava djecu, mlade i odrasle suvremenim plesnim tehnikama i praksama

Kristina, jedna ste od začetnica suvremenog plesa u Splitu te suosnivačica i voditeljica Studija za igru, pokret i ples Kinkin, zajedno s kreativnom direktoricom IKS Festivala - međunarodnog festivala suvremenog kazališta Nelom Sisarić. Možete li nam opisati vaš prvi susret?

- Nije bajka, ali nije ni drama - sve počinje 2009. Kako to i inače biva, najprije popijete kavu i izmijenite par ideja. Potom smo se već dogovorile oko osnivanja udruge Centar za pokret, s kratkoročnim planovima oko programa razvoja suvremene plesne scene, potom kandidiranja projekata na različite natječaje. Tada nas je obuzeo projekt XONTAKT – festival plesnog filma i videa, koji se još uvijek distribuira unutar programa IKS festivala, što se vremenski sretno podudaralo s mojim povratkom u Split, nakon završetka studija na zagrebačkom Filozofskom fakultetu i salzburške plesne akademije S.E.A.D. Tijekom svojih zagrebačkih studentskih dana susrela sam se s tamošnjim akterima i suvremenim plesom. Naravno, u Splitu se s takvim iskustvom pokušavalo stidljivo i nemušto. Na zagrebačkoj plesnoj sceni nisam dugo djelovala, ali dovoljno dugo da to iskustvo bude svojevrsni naputak da krenem dalje, za novim izazovima, pa sam se za neko vrijeme skrasila na plesnoj akademiji u Salzburgu - Salzburg Experimental Academy of Dance. To je bilo uistinu divno iskustvo, iskustvo predanog, gotovo isposničkog rada, što je gdjekad bilo na granici fizičkog, mentalnog i emocionalnog kolapsa.

Ta vrst usredotočenosti izolira za sve što nije ples. Ushićeno sam doživjela iskustvo suradnje s europskim plesnim pedagozima, koreografima, plesnim umjetnicima, sudjelovanje na brojnim radionicama. Riječju - bilo je nezaboravno! S povratkom u Split nije nestalo zanosa, premda su okolnosti bile nejunačke, pa sam se odlučila prvenstveno za pedagoški rad, koji me i doveo do studija Kinkin.

Dosta vremena ste proveli u Službi za kulturu grada Splita, u okruženju u kojem prevladava administracija i birokracija. Kako ste izdržali?

- Da, pet godina sam provela u Službi za kulturu grada Splita i, iskreno, toliko sadomazohizma na jednom mjestu previše je za svakoga tko, poput Petra Pana, ne brodi na vilinskom prahu politike. Međutim, što te ne slomi, to te ojača. Tijekom rada u Službi nastojala sam ostati aktivna na području plesne edukacije održavajući povremene radionice, koliko mi je to vrijeme omogućavalo. Da nije bilo bivših i novih zainteresiranih polaznika, koji su tražili da organiziram nove radionice, možda bi stvar zamrla do neke mjere, pa moram priznati da su me te inicijative 'održale na površini'.

Koji je vaš pristup plesu. Što vas inspirira? Kakve vas teme zanimaju?

- Kao i u većini suvremenih umjetničkih praksi, moj pristup pokretu i plesu uključuje stvaralački i aktivan moment, otvoren i dinamičan, u svakom slučaju interdisciplinaran. Nastojim uvijek povezivati teorijsko i praktično znanje o tijelu, pokretu, plesu, promišljati s razumijevanjem i istovremeno srcem. Radi se o holističkom pogledu na tijelo i njegove izvedbene i izražajne mogućnosti. U autorskom radu inspiriraju me teme kako tijelo i njegove izražajne mogućnosti interferiraju s drugim izrazima, kako umjetničkim tako i društvenim i/ili pučko psihološkim stanjima, našim željama i vjerovanjima. Također i konceptualna nadahnuća.Trenutno sam zaokupljena stručnom (plesnom) literaturom, i to s područja teorije i filozofije plesa (Merleau Ponty, Nietzsche, Foucault). Ples i plesnu umjetnost danas još uvijek obavijaju određene predrasude i neznanje, nažalost. Nedovoljno razvijena umjetnička kultura općenito je u nas demokratskije razvijena disciplina u odnosu na suvremeni ples.

U Studiju Kinkin - Studio za igru, pokret i ples vodite satove suvremene plesne tehnike za odrasle, ali i za djecu. Recite mi, kako pristupate u radionicama djeci, a kako odraslima? 

- Ono što nazivamo suvremenim plesnim tehnikama čini niz tjelesnih tehnika i vještina, a svima je zajedničko osvijestiti organske sprege duha i tijela, njegove strukturalne i funkcionalne poveznice. Istražiti tijelo, usvojiti nove obrasce kretanja, razviti novu 'estetiku' i poetiku kretanja. Riječ je o istraživanju ili potrazi za varijacijama u odnosu na zadate elemente gravitacije, kako se nositi sa svojom vlastitom težinom i ravnotežom, unutarnjim impulsom, najposlije s četiri dimenzije kretanja. Odnos s drugim plesačima je dimenzija za sebe. Smisao pedagoškog rada je razviti, makar prividnu, lakoću i koordinaciju pokreta, izražajno suvislo kretanje, usklađenost i harmonizaciju pokreta općenito i specifično u odnosu na koncept. Imam, dakako nesrazmjerno dulji staž u plesnoj edukaciji odraslih, no s djecom je priča, kao i inače - drugačija; osnovni principi kretanja i pokreta ostaju isti, samo što je (za)igra(nost) posrednik svake kreacije, posebice kod predškolaca. S njima uistinu uživam. Kroz igru saznajem što vole, čemu se raduju, kako se kreću i što ih u osnovi pokreće. Jednostavno se upoznajemo i prepuštamo slobodi i razigranosti mašte. Znanstveno je dokazano da se nestandardnim kretanjem aktiviraju pojedina područja korteksa odgovorna za učenje, pa zbog toga u radu upravo koristim vježbe koje potiču rad i razvoj mozga primjerice, križno lateralni pokreti. Plesnim odgojem se potiče koncentracija, samodisciplina i opservacija kod djece i da ne zaboravimo, međusobna suradnja i poštivanje drugog. U biti, sve navedemo prati tradiciju Labanovog kreativnog odgojnog plesa utemeljenog na principima umjetničkog plesa, još početkom 20. stoljeća.

Kako djeca reagiraju na suvremeni ples? Jesu li velike razlike u recepciji s obzirom na odrasle polaznike?

- Stariji polaznici, odrasli, iznenađujuće dobro prihvaćaju suvremeni plesni izraz, kao da ponovno otkrivaju vlastito tijelo, poput djeteta koje nastoji podići se na noge, i istinski uživaju u tom. To mi je najveća nagrada. S djecom sam tek započela rad, pa predstoji određeno vrijeme da se upoznamo i povežemo, no vjerujem da ćemo postići skladno infantilnu suradnju.  

Plesna umjetnost dio je šire izvedbene umjetnosti, kako ju vidite u kontekstu splitske kazališne scene? 

- Pretpostavljam da ovdje mislite na nezavisnu kazališnu scenu. Plesna umjetnost je oduvijek bila marginalizirana i nepravedno zapostavljena u odnosu na ostale umjetničke discipline. Posljednjih godina suvremeni ples u Splitu je, u širem kontekstu izvedbenih umjetnosti, ojačao svoj položaj i postao vidljiviji na nacionalnoj razini. Svijesti o važnosti plesne umjetnosti i odgoja plesom ne manjka, a implicirana je i u kulturnoj politici Grada. Naravno, Dom mladih je okosnica i vrelo afirmacije izvedbenih, ali i plesne umjetnosti splitske alternativne scene. Međutim, suradnje među pojedincima iz svijeta umjetnosti, pa i plesne, nikad dosta. Očekujem rast interesa među mladima. Konačno, utjecaj na kulturnu (plesnu) publiku jača i to je dobar put da se suvremeni ples i plesna umjetnost i nadalje razvijaju.

Vjerujem da mislite dugoročno razvijati suvremeni ples za mladu publiku u Splitu budući da je Studio Kinkin specijaliziran za tu vrstu umjetnosti. Koji su planovi?

- Planovi su svakako dugoročni, znači opstati na tržištu kulturne industrije što pametnije, kreativnije i stabilnije. U prostoru na adresi Čajkovskog 4 djelujemo do srpnja 2016. Već je podnesena prijava na natječaj za zakup prostora, ali još uvijek bez odgovora. Program rada će se širiti, a želja mi je obogatiti ga teorijom, što će biti izazovno, jer u ovom neformalnom obliku edukacije polaznici očekuju samo praksu. Namjeravam pronaći još suradnika, posebice pedagoga, za daljnji razvoj Studija i to me neizmjerno veseli. Svi koji želite da se pridružite ovoj priči, slobodno mi se obratite.

I za kraj, koji vam je životni moto, pokretačka energija?

- Iskreno, nemam životni moto; vjerojatno je pretenciozno za bilo koga u jednom citatu obuhvatiti vlastiti pogled na život. Ali zasigurno imam, kao i svi roditelji, svoju najvažniju pokretačku energiju, moju četverogodišnju kći Martu, jer s njom sve ima svoj nadnaravni smisao, pa čak i bavljenje suvremenim plesom.


Kristina Lovrić, dodajmo i to, kao dugogodišnja suradnica projekta XONTAKT koji je promovirao suvremeni plesni film i video, surađivala je na niz projekata upravo na tom području. Jedan od video radova ostvarila je sa Sunčicom Fradelić iz Kino kluba Split.

Fog Frog Dog - Pohyeye from Lucia Perenna on Vimeo.

Studio za igru, pokret i ples nakon Nove godine započinje s radom 11. siječnja i raspored radionica kao i program može se vidjeti na njihovoj web stranici. Vrata Studija bit će otvorena svim zainteresiranima u subotu, 9. siječnja, s posebnim programom koji se možete provjeriti preko Facebook stranice.

Vaša reakcija na temu