Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović KAKVA PRIVILEGIJA Splićani su se imali priliku družiti s umjetnikom Matkom Trebotićem

KAKVA PRIVILEGIJA Splićani su se imali priliku družiti s umjetnikom Matkom Trebotićem

Dok je još izložena izložba 'Redukcije znaka', postavljali su mu pitanja i pričali o njegovom stvaralaštvu

Prva izložba koja je otvorena u obnovljenoj Staroj gradskoj vijećnici prikazala je djela istaknutog međunarodnog vizualnog umjetnika Matka Trebotića.

Splićani imaju još malo vremena, do petka 13. ožujka, pogledati 'Redukciju znaka', konceptualnu izložbu koja spaja različite dijelove grada, periferiju i centar Splita. Trebotić je takvom izložbom ispunio sebi želju da se kultura događa posvuda. Istovremeno je bila izložena centru grada u Staroj gradskoj vijećnici te na Sućidru u galeriji Studio -21-.

Prije nego posljednji posjetitelj 'Redukcije znaka' kroči nogom iz Vijećnice, za ljubitelje Trebotićevih djela održala se večer posvećena toj izložbi, umjetniku, ali i njegovim sugrađanima koji su večeras imali priliku sudjelovati u prvom iz serije Likovnih razgovora.

- Izuzetno smo ponosni što je konačno ovaj prostor postao ono što treba biti, mjesto umjetnosti gdje će ljudi u svom uobičajenom điru po gradu svratiti i uživati u lijepim umjetnostima. Kako smo napravili poprilično ambiciozan izložbeni program za ovu godinu, jer svaki mjesec imamo dosta složenu i kompleksnu izložbu u smislu organizacije i sadržaja, zaključili smo da je šteta da izložba proleti bez konkretnijeg kontakta s umjetnikom i kustosom. Ljudi vrlo često imaju pitanja koja nekada nadilaze informacije koje možete dobiti u katalogu. Kada smo već na Pjaci i na mjestu gdje građani dolaze, htjeli smo da se imaju priliku družiti s umjetnicima i ljudima koji stvaraju umjetnost, da dobiju sasvim drugačiji doživljaj umjetnosti, a to namjeravamo postići s ovakvim likovnim razgovorima - kazala je Vesna Bulić Baketić, ravnateljica Muzeja grada Splita. 

Nakon uvodnog predstavljanja umjetnikovog iznimno vitalnog opusa, od strane kustosa izložbe Željka Marciuša, u razgovoru je sudjelovao i sam Matko Trebotić te moderatorice Muzeja grada Splita. Kustos izložbe kronološkim redom je postavio njegove crteže i slike od 70-ih te branio svoju tezu koju je nazvao kao i predavanje - 'Redukcija znaka'.

- Tvrdim da je on cijeli Mediteran reducira na znak i onda ga znakom proširuje na slike. Ove bijele slike su od 2009. godine takvo tvarno polje gdje ti znakovi izviru kao nekoj kozmičkoj energiji gestualnog slikarstva i leciton paintinga, ali je on uvijek simbolistički - kazao je Željko Marciuš koji je zvučao kao enciklopedija činjenica i priča o Trebotiću. 

No, postojala su pitanja na koja je i sam tražio odgovor od barda hrvatskog visokomodernističkog i postmodernističkog slikarstva.

- Kako uspijeva još u ovim godinama biti tako vitalan i dalje slikati, to mi je inspiracija. Kad sam bio kod njega u ateljeu, izgleda kao apoteka. Karijera koja traje od 60-ih je stvarno respektabilna. Otkud mu energija, snaga, motivacija, taj eros i tanatos koji je kod njega prisutan, ta sublimacija nagona koja je pogotovo na bijelim slikama viđena i prezentirana na najbolji način. Tako da je to kod njega fascinantno… - smatra kustos izložbe. 

Jedno od pitanja koje se postavilo Trebotiću bilo je kako je izbjegao 'tjeskobu' utjecaja drugih umjetnika ili uzora, te ostao jedinstven, stvarajući svoje vlastite znakove i simbole, svoj kaleidoskop.

Na to je Trebotić odgovorio da mogu samo zamisliti kako je njemu bilo kada je prvi put došao u Düsseldorf te doživio kulturološki i politički šok, iako se nikada nije bavio politikom.

- Da je moja radna dozvola za Pariz došla prije, otišao bih u Pariz, jer smo u ondašnjoj Jugoslaviji mislili da je taj grad centar svijeta što se tiče nove umjetnosti. Nije bio. Bio je Düsseldorf i New York. Na početku se nisam snalazio, želio sam biti svoj, ali i biti suvremen. Išao sam po svijetu i izlagao sam u velikim Europskim gradovima, i skupljao sam kamenje. Kada sam ga složio, bila je to gomila kamenja, ali je bila samo moja gomila. Bilo mi je važno da to nađe mjesta u umjetnosti jednog malog naroda na predivnom Jadranu. Mogao sam fantastično briljirati u Zagrebu da sam kopirao ono što sam vidio i naučio tamo, ali ja sam to morao transformirati kroz svoje osjećaje, morao sam to posložiti - pričao je pred publikom istaknuti međunarodni vizualni umjetnik te je okupljene vratio u vrijeme kada je kreirao svoju prostornu instalaciju pod nazivom - 'Zemlja zemlje moje', o čemu je bilo riječi tijekom predavanja kustosa izložbe. Naime, instalacija iz 1981. godine, koja je predstavljena u galeriji za suvremenu umjetnost u Düsseldorfu, bila je popraćena performansom prosipanja bračke zemlje po cijelom podu galerije, a u sredini je bio tipski tlocrt starohrvatske crkvice od kamena.

- Pokazao sam da živim od vaše kupovine mojih djela, ja i moja obitelj, ali sam morao fizički pokazati odakle to dolazi. Onda sam radikalno i fizički to pokazao. To je bio za mene veliki iskorak, pokazati odakle dolazim i tko sam, sa zemljom i kamenom. Ta povezanost sa zemljom i kamenom priobalja…  S time je trebalo biti suvremen i konkurentan - ispričao je Matko Trebotić koji je bio iznimno zadovoljan što je njegova izložba 'Redukciju znaka' i humanitarnog karaktera. 

Na kraju večeri se dodijelila donacija Centru Juraj Bonači koja je ostvarena humanitarnom prodajom 100 potpisanih grafika Matka Trebotića. Prikupljeno je pet tisuća eura koji će otići u prave ruke, korisnicima i štićenicima iz Bonačija.

Vesna Bulić Baketić, ravnateljica Muzeja grada Splita bila je vidno zadovoljna svojevrsnim zatvaranjem prve izložbe u novootvorenoj Staroj gradskoj vijećnici.

- Mislim da su ljudi poprilično zadovoljni prostorom, karakterom prostora i prvim sadržajem. Osim izložbe i ovog predavanja, imali smo i predavanja s Arheološkim muzejom 'Što vi tamo kopate?' koja su nadmašila sva naša očekivanja. Prvi mjesec smo ukupno imali preko 1300 posjetitelja što je jako dobro i s time smo zadovoljni, a odgovornost nam je još veća, da i sve iduće izložbe budu jednako tako posjećene - istaknula je Bulić Baketić te najavila skorašnje otvorenje izložbe 'Sakralna kiparska djela iz zbirke Ljevaonice umjetnina Ujević'.

- Bit će zaista specifična iz više razloga, jer je zbirka Ujević tek recentno počela s velikim izlagačkim ciklusima, što znači da će neke od tih komada Hrvatska publika imati priliku prvi put vidjeti, a riječ je o renomiranim kiparima - najavila je ravnateljica Muzeja grada Splita.

Vaša reakcija na temu