Po mnogočemu ćemo pamtiti 2020., uglavnom ne po dobrom, no jedno od sjećanja sigurno će se ticati i manje više prisilnog vezivanja uz kauč i gledanja filmova i serija. Kako je ova rubrika tek ustanovljena, vrijedi podsjetiti i na neke od dragulja koji su nam se prošle godine pojavili na ekranima.
'Naši momci' (Our Boys, SAD/Izrael, HBO) doduše kao godinu proizvodnje nosi 2019., premijera na HBO-u je bila u kolovozu, no puni zamah dobila je u (prvoj) pandemijskoj godini, po sudu vašeg gledatelja riječ je o vjerojatno najboljoj seriji odgledanoj u 2020. 'Naši momci' je mini serija, izraelsko-američkoj koprodukciji čiji su autori Hagai Levi i Joseph Cedar, čije karijere su pune priznanja, od Zlatnog globusa za vrlo popularni 'Preljub' (Levi), do cijelog niza nacionalnih filmskih nagrada i nominacije za Oscara za film izvan engleskog jezičnog područja (Cedar za 'Fusnotu'). Levi je posredno povezan i s Hrvatskom, jer je njegova serija 'Be Tipul' doživjela adaptaciju na HRT-u, pod naslovom 'Na terapiji' s Elvisom Bošnjakom u glavnoj ulozi. Za priču o 'Našim momcima' i temom kojom se bavi vrlo je zanimljiv i podatak da Cedar dolazi iz redova ortodoksnih Židova.
Zaplet ove serije od deset epizoda utemeljen je na jednom od medijski najeksponiranijih slučajeva zabilježenih posljednjih desetljeća na i inače eksplozivnom području, otmici i kasnijem ubojstvu trojice židovskih tinejdžera 2014., kojega je izvelo jedno krilo Hamasa, gospodara Gaze. Tjednima je trajala drama i potraga za mladićima starosti od 16 do 19 godina, a izraelske snage sigurnosti su poduzele čak i za tamošnje pojmove opsežnu operaciju traganja, sve dok momci nisu nađeni mrtvi. Očekivano, izraelski odgovor je bio žestok, uključujući i bombardiranje Gaze.
'Naši momci', međutim, nude neobičan zaokret i neočekivani kut promatranja: autori su se posvetili jednoj od samoinicijativnih akcija osvete, otmici palestinskog dječaka od strane skupine mladih ortodoksnih Židova, zato smo i spomenuli zanimljivu Cedarovu vjersku pripadnost. Dapače, o Hamasovoj otmici koja je prethodila ovoj bave se skoro samo u uvodu, i u dijalozima kojima se opravdava osveta, ili negira pravo na nju. Oba događaja tako su postali okidač za temu kojom se Levi i Cedar zapravo bave, uz pomoć izvrsnih glumaca i režije koja majstorski potiče napetost: koliko smo spremni prihvatiti da (i) među 'našim momcima' ima loših momaka.
Reakcije obiju strana upravo su nanizane da istaknu tu dimenziju. Palestinci o otmici trojice Židova govore ili da je logična posljedica izraelske opresije, ili - u nešto blažoj varijanti - smatraju da je izraelska reakcija na otmicu bila pretjerana van svakih mjerila. Kad se dogodi osvetnička otmica, na izraelskoj strani događa se isto, čak i rabini pokušavaju utjecati na policiju da nema potrebe za intenzivnijom istragom, jer se drže pravila 'oko za oko', a hapšenje mladih ortodoksnih otmičara izaziva burne proteste, čak su i policajci proglašeni izdajnicima. Naravno, na jednaki način pristrani su i stavovi o poziciji žrtve kod jednih i drugih. Autori se, pak, uopće ne stavljaju na stranu jednih ili drugih, nego skoro hladno pokazuju kakve su im reakcije. Zaključak izvlači sam gledatelj, nekome će te reakcije biti sasvim ljudske, neka će im se svidjeti više nego neka druga, ali je to prilika za autotestiranje: što je više ljudi sklono toleriranju teorije 'naši momci mogu biti samo dobri' to je duža i neizvjesnija spirala zla. Bliski istok i izraelsko-palestinsko pitanje ovdje su samo iskorišteni kao pokazni primjer, ali primjenjivo je bilo gdje, od Amerike do Balkana.
Ono što je uslijedilo nakon prikazivanja serije potvrdilo je sve što su Levi i Cedar htjeli pokazati, jer su doživjeli napade sa 'svoje' strane koji su išli sve dotle da je premijer Benjamin Netanyahu seriju nazvao antisemitskom i pozvao na bojkot televizijske kuće koja je proizvela 'Naše momke'. S obzirom da se ta vrsta njegovog 'domoljublja' poklopila s istragom za njegovu korupciju i pronevjere, eto još jedne prilike za paralele s ovdašnjom situacijom.
'Naši momci' su doista izvrsna serija, pokazujući još jednom ono što znaju svi koji redovito idu na Festival mediteranskog filma: iz toga dijela svijeta dolaze iznimna filmska i televizijska ostvarenja.