Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Unsplash RODITELJI U BORBI S BIROKRACIJOM 'Moje dijete želi učiti, a oni joj zatvaraju vrata'

RODITELJI U BORBI S BIROKRACIJOM 'Moje dijete želi učiti, a oni joj zatvaraju vrata'

U Varaždinu djevojci s teškoćama brane školovanje iako joj je Ministarstvo odobrilo upis

U Varaždinu djevojci s teškoćama brane školovanje iako joj je Ministarstvo odobrilo upis.

Tri godine borbe s birokracijom

'Tri godine gledala sam kako mi dijete pati. Vraćala se iz škole umorna, iscrpljena, jer je bila prisiljena pratiti nastavu koja joj zdravstveno nije odgovarala. Mi smo morali preseliti obitelj, podrediti sve tome da se nekako održi u sustavu. To nije život, to je borba za goli opstanak', govori majka učenice iz Varaždina.

Njena kći je dijete s teškoćama. U osnovnoj školi imala je nastavu u kući, prema nalazima liječnika i mišljenju školske medicine. Tada je sustav funkcionirao – dobila je prilagodbu koja joj je bila nužna da uspješno završi razred.

Ali kada je upisala srednju školu, sve se promijenilo.

Kada liječnici kažu jedno, a ravnateljica drugo

Umjesto da joj se nastavi prilagođeni oblik obrazovanja, ravnateljica škole odlučila je ignorirati nalaze. Pribavila je mišljenje jedne agencije koja za to nije mjerodavna – i zaključila da djevojka mora pohađati nastavu 'na redovan način'.

Za obitelj to je značilo potpuni kaos: preseljenje u drugi grad, svakodnevna pratnja u školu i iz škole, plaćene instrukcije, stalna briga i stres.

Majka učenice kaže: 'Borili smo se sami, organizirali sve iz temelja, samo da može završiti razred.'

Ministarstvo: Upisati je u četverogodišnji program

Roditelji su se žalili Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

Ministarstvo je bilo jasno: djevojci treba omogućiti upis u četverogodišnji program za upravnog referenta.

To je nalog. To je obveza.

Ali škola ga nije provela.

'Ista osoba odlučuje i o žalbi na vlastitu odluku'

Umjesto da postupak završi, ravnateljica škole počela je igrati dvostruku ulogu: ona donosi odluku kao prvostupanjsko tijelo, a onda o istoj toj odluci šalje dopise i očitovanja u ime Školskog odbora, kao da je i drugostupanjsko tijelo.

Drugim riječima – ista osoba odlučuje i o žalbi na vlastitu odluku.

Odvjetnica obitelji iz Zagreba kaže: 'Ovdje se ne radi o formalnim propustima. Radi se o diskriminaciji. Ministarstvo je jasno reklo da se djevojci mora omogućiti upis. Škola to odbija provesti i traži načine da spriječi ono što je obveza. To je grubo kršenje zakona i prava djeteta.'

Zakoni i konvencije na strani djevojke

Ustav Republike Hrvatske u članku 66. jamči pravo svakoga na obrazovanje.

Konvencija UN-a o pravima osoba s invaliditetom, koju je Hrvatska ratificirala, obvezuje državu da djeci s teškoćama osigura obrazovanje bez diskriminacije, uz potrebne prilagodbe.

Drugim riječima – pravo je na njenoj strani. Samo jedna osoba stoji nasuprot cijelom sustavu.

Dok Europa otvara vrata, Hrvatska ih zatvara

U Austriji, Njemačkoj i Sloveniji djeci s invaliditetom osiguravaju asistente, prilagođene ispite, čak i online nastavu.

Ondje mladi s teškoćama završavaju fakultete i postaju magistri.

U Hrvatskoj – djevojci iz Varaždina brane i srednju školu.

Početak školske godine – a ona i dalje čeka

Nova nastavna godina počinje 8. rujna.

Umjesto da djevojka mirno sjedne u klupu i krene s vršnjacima, ona i dalje čeka. Čeka da odrasli prestanu gurati papire i prepucavati se – i da joj omoguće ono što joj je zajamčeno.

Majka poručuje: 'Nisam tražila ništa više od onoga što zakonom i odlukom Ministarstva pripada mom djetetu. Samo jednaku priliku. Mi ne odustajemo, jer moje dijete vrijedi jednako kao i svako drugo.'

Tko zapravo vodi škole – država ili ravnatelji?

Ovo više nije samo pitanje jedne djevojke i njene obitelji. Ovo je pitanje za cijelu Hrvatsku:

Ako Ministarstvo izda nalog, a škola ga može ignorirati bez posljedica – tko zapravo vodi škole? Država ili ravnatelji?

Apel javnosti

Roditelji i odvjetnica pozivaju Ministarstvo da hitno reagira i osigura upis.

'Ne tražimo privilegije. Tražimo samo ono što zakoni i konvencije jamče – pravo na obrazovanje, bez diskriminacije. Danas je to naše dijete. Sutra to može biti bilo čije.'

Vaša reakcija na temu