U prvim danima iduće godine raspisat će se natječaj za postavljanje kamera koje će automatski detektirati prometne prekršaje na dvadesetak neuralgičnih točaka diljem grada, prije svega na autobusnim stanicama i mjestima na kojima su vozači navikli zaustavljati se u desnoj prometnoj traci.
Projekt kasni nekoliko mjeseci: zadnji put kad smo u serijalu 'Di je zapelo' provjeravali njegov status, a bilo je to prije četiri mjeseca, bilo je planirano da se upravo ovih dana kamere nađu na svojim mjestima i krenu serijski ispisivati kazne.
'U proteklom razdoblju radili smo na izmjenama i dopunama izvedbenog projekta sustava tehničke zaštite, ažurirala se dokumentacija izrade procjene ugroženosti i sigurnosnog elaborata zbog dodane nove lokacije u obuhvatu projekta. Izmjene su bile nužne kako bi sustav u potpunosti odgovarao potrebama grada i bio u skladu sa zakonskim okvirom', objasnili su nam ovog tjedna u Banovini.
Nije baš da smo shvatili u čemu je zapravo bio problem i zašto se kasni - pripremali su natječaj tada kao što ga pripremaju danas - ali u redu.
'Idući korak je objava poziva za odabir izvođača radova kojega namjeravamo uskoro finalizirati. Postavljanje kamera slijedi odmah po završetku postupka javne nabave', dodali su u gradskoj upravi.
Po njihovoj procjeni natječaj se napokon objavljuje već u siječnju, a početak (kratkih) radova očekuje se u veljači ili ožujku - pod uvjetom da se ne dogode komplikacije, žalbe i tužbe. Projekt je predviđen u gradskom proračunu za iduću godinu s nešto više od 400 tisuća eura.
Kamere će se postaviti ispred 'Prerade' na Solinskoj, odnosno Ulici Domovinskog rata, potom u Dubrovačkoj ulici, gdje su legendarne 'krafne kod Mate', te na autobusnoj stanici na Pazaru - a to su tri lokacije obrađene u ovogodišnjem pilot-projektu koji je donio vrlo korisne informacije. Na prvoj lokaciji je u nešto više od mjesec dana zabilježeno 2289 prometnih prekršaja, na drugoj je u 40 dana detektirano čak 5530 nepropisnih zaustavljanja i parkiranja, a na trećoj još više, točno 6416.
Prosječno je, dakle, na svakoj od ovih lokacija registrirano 57 do 160 prekršaja koji se obično globe iznosom od 60 eura.
Kamere na trima frekventnim točkama testirale su kako bi zapravo trebao funkcionirati sustav koji će biti gotovo pa potpuno automatiziran - automatski će obrađivati pojavu vozila u zabranjenim zonama, pratiti vrijeme zadržavanja i izuzimati minimalno dvije fotografije vozila, uključujući krupni plan s registarskom oznakom. Automatizirano će prepoznavati registarske oznake, državu izdavatelja, ulicu i kućni broj pored kojeg je počinjen prekršaj - odnosno, operateri će na raspolaganju imati lokaciju i tip prekršaja, te referencu na članak zakona, pa će samo morati baciti oko i kliknuti 'send' kako bi kazne počele putovati prema prekršiteljima.
Među dvadesetak lokacija na kojima će biti postavljen ovaj sustav, osim spomenute tri obrađene u pilot-projektu, nalaze se Matoševa ulica u Spinutu (kod 'Vertiga'), Poljička cesta kod broja 1 ('Auto-Hrvatska') i Bušićeva kod broja 4 (blizu 'Sunseta'). Bez sumnje naći će se tu i još nekoliko neuralgičnih točaka na Ulici Domovinskog rata, Dubrovačkoj, Poljičkoj i drugim gradskim avenijama na kojima se bilježi česta blokada prometa ili autobusnih stanica nepropisno zaustavljenim automobilima.
Po serijskom, automatskom bilježenju prekršaja i masovnom ispisivanju kazni u Hrvatskoj je najpoznatiji Šibenik, grad koji je kamerama pokrio svoj kompletan centar i tako više-manje uspješno zaveo red. Split se moguće kreće u tom smjeru, a osim gore spomenutih dvadesetak lokacija ključan za to će biti početak rada velikog i skupog ITS sustava u sklopu kojeg će svako semaforizirano križanje u gradu biti pokriveno brojnim kamerama koje će također moći automatski prepoznavati prometne prekršaje. Dovršetak ovog projekta predviđen je za rujan iduće godine.
Hoće li i te kamere zbilja biti u funkciji kažnjavanja, ovisit će o dogovoru policije i gradske uprave.
Pratit ćemo i javiti na vrijeme.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- siječanj iduće godine, raspisivanje natječaja za postavljanje kamera na dvadesetak lokacija
- ožujak iduće godine, kada bi taj posao mogao biti obavljen
Audio verzija članka može se poslušati ovdje:
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija