Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: HNK Split DRAMA U TEATRU NA VRHUNCU: Sindikat traži smjenu intendanta, ravnatelj Baleta se žali na maltretiranja i toksičnost, Bilandžić tvrdi da nema problema

DRAMA U TEATRU NA VRHUNCU: Sindikat traži smjenu intendanta, ravnatelj Baleta se žali na maltretiranja i toksičnost, Bilandžić tvrdi da nema problema

Završila je kampanja, čeka se potez gradonačelnika

Prošla su tri mjeseca otkako Kazališno vijeće nije prihvatilo financijsko i programsko izvješće intendanta HNK Split Vicka Bilandžića, a potom ni plan za narednu godinu, a stanje u teatru se ne smiruje. Gradonačelnik Ivica Puljak proteklo vrijeme nije reagirao, iako je sudbina intendanta i teatra u njegovim rukama. Završila je kampanja za parlamentarne izbore, sada se njegov potez željno iščekuje. Na njegov stol je stigao i dopis Kazališnog vijeća. U međuvremenu, situacija eskalira, ravnatelj Baleta, Pedro Carneiro, u dopisu intendantu, Radničkom i Kazališnom vijeću iznosi teške riječi na račun intendanta. Očitovao im se o baletu Laurencia, za koji je izdvojeno oko 300.000 eura. Uz to, i sindikat je pisao Puljku, znatno oštrije od ravnatelja Baleta, tražeći Bilandžićevu smjenu. 

Carneiro je pak očitovanje počeo 'nježno', a potom je napisao i kako je izložen maltretiranju od strane intendanta, te 'toksičnom prozivanju'.

- Odabir ovog baleta bio je zbog njegove rijetkosti i činjenice da se vrlo rijetko izvodio. Samo nekoliko kazališta u svijetu ima pravo za njegovo izvođenje. Verziju je postavila i prilagodila Nina Ananiashvili, poznata gruzijska balerina koja je bila glavna balerina u Boljšoj baletu u Moskvi, kao i u Kraljevskom baletu u Londonu i Američkom baletnom kazalištu u New Yorku - krenuo je uvodno.

Nabrojio je što su sve radili kako bi ga uspješno postavili, dotaknuo se i poteškoća, ali ističe kako je iznimno zadovoljan.

- Izuzetno sam ponosan na sve plesače zbog njihovih nastupa i predanosti poslu. Po mom mišljenju, nastupi su bili vrlo uspješni, s obzirom na ljudske resurse kojima HNK-Split raspolaže, svi su plesači dali sve od sebe - napominje.

Potom je krenuo na suštinu.

- Nakon premijere Laurencije na dva održana sastanka, kolegija, suočio sam se s konstantnim maltretiranjem intendanta.

Od izjava kojima intendat naglašava negativne kritike iz tiska, bez spominjanja pozitivnih, koje su postojale, do impliciranja da baletne predstave ne prodaju ulaznice povezujući uzročno-posljedičnu vezu između loše prodaje ulaznica i kvalitete prikazanog baleta, pa do konstatacije da je balet bio na lošem glasu u Splitu i da zbog toga ljudi nisu dolazili gledati predstave. Sve je to služilo za građenje narativa potpuno odmaknutog od stvarnosti i skrojenog prema intendantovoj osobnoj viziji.

Sam zahtjev da se pripremi kvalitetan izvještaj o baletu i traži obrazloženje mojih umjetničkih izbora je diskriminirajući čin. U prošlosti je bilo drugih negativnih medijskih osvrta na premijere na polju opere i drame, a da se od odgovornih nikada nije tražilo izvješće ili se uopće bavilo time na sastancima, kolegijima, a pogotovo na negativan i toksičan način kao što je to učinjeno sa mnom u slučaju - 'jada' se ravnatelj Baleta.

Ustvrdio je i da nije bilo baletne popularnosti u Splitu, nedavnih 15 predstava Orašara ne bi bilo praktički uvijek rasprodano.

- Stoga je potrebno ozbiljno potražiti razloge slabijeg uspjeha na blagajni, koji se ogledaju, primjerice, u marketinškom radu ili u svjetlu loših vijesti koje kruže u tisku o kazalištu i negativnog publiciteta koji je intendant nedavno primio - smatra.

Drugi problem na koji se želio osvrnuti i koji će utjecati na sljedeće nastupe je nedovoljan broj plesača u ansamblu.

- Ansambl je za vrijeme ljetnih praznika doživio otpuštanje pet svojih plesača od strane intendanta protiv moje volje, a od početka ove sezone otišlo je još šest plesača. Trenutno nedostaje plesača, posebno muških. Osam muških plesača koji su na raspolaganju nisu dovoljni za potrebe repertoara i objektivno nema dovoljno plesača za sljedeće izvedbe Laurencie u svibnju i Gatsbyja u lipnju. Moj prijedlog da se angažiraju još dva muška plesača je ignoriran i već je ozbiljno naštetio pripremi programa Sinfonietta ostavljajući preostale plesače pod pritiskom i uzrokujući dodatne ozljede.

Ako je raspoloživi proračun za plaćanje ugovorenih plesača iznad utvrđenog limita, to je samo zbog činjenice da osam plesača nije imenovano da popune upražnjena mjesta onih plesača koji su otišli u mirovinu na kraju prošle sezone, kao i što nije bilo zamjene za tri slobodna mjesta za plesače koji su na dužem bolovanju ili trudnoći - stoji među ostalim u dopisu. 

Kritike na rad intendanta nisu štedjeli u sindikatu u dopisu Puljku. Ne žele se, kažu, prepucavati preko medija, stoga su se direktno obratili gradonačelniku. U posjedu smo tog dopisa u kojem navode argumente zbog kojih traže Bilandžićevo razrješenje.

Podsjećaju da je Kazališno vijeće jednoglasno, dakle, i predstavnici Grada Splita, odbilo programski i financijski plan intendanta za tekuću godinu, a prethodno i financijski za prošlu, s tim da tada Kazališnom vijeću nije uopće dostavljen programski plan.

- Ne samo da su se time stekli uvjeti za njegovo razrješenje s dužnosti,već smatramo kako to zaista treba i učiniti - ističu. 

Napominju da 'protiv osobe Bilandžića ovaj Sindikat nema ništa osobno', neovisno o odluci Kazališnog vijeća, nego njegov način upravljanja ustanovom nije na razini na kojoj bi trebao biti.

Nezadovoljstvo ljudi je vidljivo na svakom koraku, a dokaz toga je odlazak eminentnih umjetnika iz kazališta. To  posljedično dovodi do narušavanja ugleda kazališta, što se hitno mora zaustaviti - apeliraju.

HNK Split, kao renomirana kulturna ustanova ne samo grada, dodaju, nego cijele Dalmacije na ponos svih, ne smije biti zatočenik bilo kojeg pojedinca, pa tako ni aktualnog intendanta koji se očito nije dobro snašao u vođenju složenog ustrojstva i načina rada kazališta. 

Za komentar navoda smo pitali Bilandžića, koji je među ostalim naglasio kako među djelatnicima s kojima je u kontaktu ne vidi nezadovoljstvo.

- Dapače. Pa uistinu ne znam kako komentirati planove i poteze sindikata - kaže.

Tvrdi i da je kazalište punije nego prije, više je predstava, događanja i gostovanja. 

- Značajno je više posla, što je vidljivo iz polugodišnjih rezultata, a svjedočimo tome i na 34. Marulićevim danima - mišljenja je. 

Svjestan je, kaže, da postoje otpori njegovoj namjeri da tijekom godine uvede digitalnu kontrolu pristupa te evidenciju radnog vremena. Tvrdi i da uživa značajnu podršku onih koji rade, te žele da se njihov rad i zalaganje jasno vide. 

- Konstantno poboljšanje materijalnih i ostalih uvjeta rada, te dostupnost edukacija i alata za sve djelatnike ono je što vuče kazalište naprijed i tome smo predani - naveo u opširnom odgovoru u kojem je nabrojio što sve planira. 

Mišljenja je da se napravilo puno i nada se da će to i Kazališno vijeće shvatiti.

- Bez njihove podrške ne mogu raditi - zaključio je Bilandžić. 

Ravnatelj Baleta, neslužbeno saznajemo, o stanju u teatru obratio se i gradonačelniku.

Bilandžić je na mjestu intendanta desetak mjeseci, početni period su obilježili brojni odlasci umjetnika, a sudeći prema pismu ravnatelja Baleta, taj trend se nastavlja.

Vaša reakcija na temu