Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Pixabay Ogroman račun za taksi usluge proslijedili smo Državnom inspektoratu, evo što su nam odgovorili

Ogroman račun za taksi usluge proslijedili smo Državnom inspektoratu, evo što su nam odgovorili

Vožnja od trajektne luke do HNK Split naplaćena je 209 eura

Apsurdno visok prošlotjedni račun taksi usluge proslijedili smo Državnom inspektoratu i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Nakon nebrojeno objavljenih novinskih članaka na temu pljačke korisnika, najčešće turista, zanimalo nas je jesu li institucije uopće spoznale da postoji problem i pokušava li nadležno tijelo pronaći bilo kakvo rješenje.

Motiv nam je bio prošlotjedni račun od 209 eura za vožnju od pet kilometara, koliko je taksistu bilo potrebno pređe udaljenost od trajektne luke do splitskog kazališta. Naravno, udaljenost je puno kraća, ali se vozač dobro potrudio da pređe tih pet kilometara.

Iz Državnog inspektorata su nam potvrdili ono što već svi vjerojatno znamo, a to je da prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, prijevoznik koji pruža uslugu autotaksi prijevoza putnika putem taksimetra, za vrijeme obavljanja usluge u vozilu mora imati uključen taksimetar i mora na vidljivom mjestu u vozilu imati istaknut cjenik koji mora sadržavati najmanje iznos po jednom prijeđenom kilometru. Cijenu samostalno utvrđuje prijevoznik. U prošlotjednom slučaju cijena jednog kilometra je iznosila 41,8 eura. 

E sad dolazimo do ključnog problema kojeg smo više puta isticali - zakonski se nije ograničila maksimalna cijena taksi usluge. Zbog toga taksist legalno može naplatili po kilometru koliko mu srce želi, a turisti i domaći moraju biti upoznati s tom činjenicom i baš svaki put zahtijevati takvu informaciju prije pristanka na vožnju.

Što se tiče konkretnog računa od 209 eura, još uvijek nismo utvrdili je li ispostavljeni račun zaista legalan. Čekamo odgovor Porezne uprave Ministarstva financija i objavit ćemo ga kad ga dobijemo.

Koliko je uopće inspektorat efikasan u nadzoru taksista, procijenite sami. Tržišna inspekcija je u 2024. godini provela ukupno 56 inspekcijskih nadzora, a utvrđeno je 12 nepravilnosti.

- Odnosile su se na neregistrirano obavljanje autotaksi djelatnosti od strane fizičkih osoba, neisticanje obavijesti o načinu podnošenja prigovora i onemogućavanje provjere ispravnosti zaračunatog iznosa. Tržišna inspekcija je donijela četiri upravna rješenja o zabrani obavljanja predmetne djelatnosti, izdano je osam prekršajnih naloga, te su podnijeta tri optužna prijedloga nadležnim prekršajnim sudovima, dok je u jednom slučaju primijenjeno načelo oportuniteta - odgovorili su. Dakle, ukupno 12 nepravilnosti po pitanju nadzora obavljanja taksi djelatnosti.

Nadalje, od početka ove godine inspektori rada obavili su 75 inspekcijskih nadzora u području radnih odnosa kod poslodavaca koji obavljaju djelatnost taksi usluga, od toga 10 inspekcijskih nadzora na području nadležnosti Područnog ureda Split.

- Zbog osnovane sumnje u počinjenje ukupno 82 prekršaja (od toga četiri prekršaja Područni ured Split), inspektori rada su protiv poslodavaca pravnih osoba i protiv odgovornih osoba poslodavaca nadležnim sudovima podnijeli 12 optužnih prijedloga (od toga dva optužna prijedloga Područni ured Split), izdali im 19 prekršajnih naloga te im izrekli tri usmena rješenja u zapisniku na temelju odredbi Zakona o radu - nabrojali su. Osim toga, poslodavci nisu prijavljivali radnike, a posebno je zanimljivo da su utvrđeni prekršaji pri zapošljavanju državljanina trećih zemalja bez dozvole za boravak i rad ili potvrde o prijavi rada, kao i neisplatu zakonom propisane minimalne plaće.

No, vratimo se opet na račun od 209 eura koji je izdan u posezoni za vožnju koja je startala u 19 i 52 sati. Činjenica da čekamo odgovor Porezne inspekcije je li riječ o legalnoj ili ilegalnoj pljački, trebao bi biti glasan crveni alarm nadležnima da se nešto mora poduzeti.

Obavljanje autotaksi djelatnosti uređeno je Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu za što je nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Nakon nebrojeno vrlo negativnih iskustava koje su doživjeli domaći i strani gosti, tražili smo da nam se detaljno očituju što se namjerava poduzeti po tom pitanju. Očigledno 12 nepravilnosti ne predstavlja najbolji omjer nereda i sankcioniranja. Postoji i vrlo jednostavno rješenje koje uporno ponavljaju taksisti - određivanje maksimalne cijene po kilometru. Ministarstvo nam tjedan dana nije odgovorilo na naša pitanja.

Tražili smo mišljenje i ministra turizma Tonča Glavine, budući da se najviše 'deru' turisti. 

- Ove godine je toga bilo, a mi znamo samo ono što smo mi vidjeli u medijima. Tko zna koliko je toga bilo što nismo vidjeli u medijima. Ali pazite, upravo da bi se izbjegli takve situacije, Vlada je u prethodnom mandatu krenula u maksimalnu liberalizaciju tog tržišta i između ostaloga, zahvaljujući tome, imate raznorazne platforme koje pružaju usluge. Da bi se te situacije izbjegle na platformama kada idete rezervirati uslugu, praktički u nekoliko centi znate koliko će vam koštati put do adrese. Ovo o čemu vi govorite, to nije nešto što je legalno - odgovorio je Glavina, na što smo mu rekli da je ispisan račun za takvu uslugu te kako je liberalizacija omogućila da taksist naplati kilometar koliko god želi, pa čak i 41.8 eura, koliko je prošli tjedan naplatio prijevoznik iz Splita.

-  Dobro, ne znam za konkretan slučaj, pa ne mogu sad s vama debatirati. Legalno, svaki pružatelj bilo koje usluge u Republici Hrvatskoj može naplatiti bilo koji iznos. Dakle, ne postoji zakon koji limitira cijenu bilo koje usluge - odgovorio je Glavina. Ministar turizma smatra da pojedinci koji naplaćuju enormne cijene usluga stvaraju veliku štetu Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji.

- Ne možemo stvarati Hrvatsku kao održivu turističku destinaciju ako ljudi razmišljaju da u dva mjeseca rada mogu zaradi za cijelu godinu, i da takvo nešto smatraju održivim. To nije održivo, to je nešto što nas kao destinaciju upropaštava i dovodi nas u situaciju da stvaramo jako veliko potencijalno nezadovoljstvo kod gostiju koji su uvjetno rečeno oštećeni - između ostalog je rekao ministar turizma. 

Vaša reakcija na temu