Gužve u prometu te nedostatak parkirališnih mjesta jedan su od glavnih problema današnjeg Splita, o kojima se godinama govori u izbornim kampanjama, ali se ništa ne rješava nakon izbora. Stranka Pametno najavljuje da planira tome stati na kraj i početi s nekoliko manjih intervencija u postojeći promet, s kojima se protočnost prometa može povećati i do 40 posto, ali paralelno izraditi i prometnu studiju, koja će definirati sve probleme Splita i njihovo rješavanje, kao i dugoročno planiranje prometa u gradu.
- Već sami sebi, pa vjerojatno i građanima, zvučimo kao 'štreberi' jer stalno ponavljamo da treba - planirati, planirati, planirati. No, ne govorimo to bez veze. Bez strateškog planiranja, vrlo brzo dođete do velikih problema, što u prometu Splita već vidimo. Ipak, dobar dio toga se može riješiti vrlo brzo, a za neke probleme će trebati više volje, znanja i vremena. Mi sve to imamo i sigurno ćemo to i provesti - istaknula je Marijana Puljak, predsjednica stranke Pametno i kandidatkinja za gradonačelnicu Splita.
Napomenula je kako neka rješenja već i sami građani nameću gradu. Primjer za to vidimo s ljudima koji dolaze iz udaljenijih gradova, kao što su Makarska, Imotski, Ploče… i ostavljaju svoje automobile na parkiralištu oko groblja i dalje koriste javni ili taksi prijevoz.
Takav koncept će Pametno provesti kroz koncept 'parkiraj i vozi se' (Park-and-Ride), s planom nekoliko parkirališta izvan centra grada, gdje bi građani ostavljali svoje automobile i dalje koristili javni gradski prijevoz. Kao pretpostavku takvom planu, Pametno planira unaprijediti javni gradski prijevoz: nabavkom novih autobusa iz ušteda i EU fondova, jeftinijom gradskom kartom za korisnike u Splitu, uvođenje informacija o dolascima autobusa za građane…
- Trenutačno stanje je dosta loše, a javni gradski prijevoz je skup i mnogima nedostupan. Pogledate li samo koliko je građana u Zagrebu u zadnje vrijeme kupilo jeftinu kartu od njena uvođenja i koliko je njihovom gradskom poduzeću, zbog toga, porastao prihod, jasno je da često nije problem u građanima. Problem je u lošim vlastima, koje ne razmišljaju o tome kako unaprijediti kvalitetu usluga za sve stanovnike nekoga grada. Mi smo puno puta predlagali kako poboljšati gradski Promet, kako mu omogućiti da novcem iz EU fondova nabavi nove autobuse… ali nas nisu htjeli slušati. Važniji su bili stranački interesi, od onih grada Splita i njegovih građana. Sada ti isti građani Splita imaju priliku birati na izborima one koji vode računa o njihovom interesu - dodao je Jakov Prkić, kandidat za dogradonačelnika stranke Pametno, zadužen za suradnju s gradskim kotarevima i mjesnim odborima, komunalne djelatnosti i sport.
Prkić je na konferenciju za medije došao biciklom i time i osobnim primjerom pokazao trend brojnih gradova u svijetu, koji sve više ulažu u biciklističke staze i stimuliraju građane da koriste bicikl.
- Znate da smo u Gradskom vijeću predlagali da se iz EU fondova financira uvođenje sustava javnih bicikala. I to je odbijeno. Split je, valjda, pametniji od Kopenhagena, u kojem je udio biciklista u prometu čak 40 posto, a što ne samo poboljšava prometnu protočnost, već i smanjuje zagađenost. Slično je i u Štokholmu i nekim drugim sjevernoeuropskim gradovima, a primjerice u Amsterdamu se oko 70 posto mobilnosti odvija pješke ili biciklom - nabrojio je Prkić.
Kandidati stranke Pametno za upravljanje Splitom kažu da će prometna studija pokazati sve mogućnosti grada u rješavanju problema zagušenog prometa i nedostatka parkirališnih mjesta, ali oni svakako planiraju nekoliko prometnih aktivnosti već sada.
Nedostatak parkirališnih mjesta planiraju nadomjestiti povećanjem postojećih i gradnjom novih javnih, odnosno montažnih garaža. Uz to, odrediti moguće točke za spomenuti 'parkiraj i vozi se' koncept, kako bi se rasteretio centar grada. Nadalje, stručnjaci stranke Pametno proučili su mogućnosti boljeg korištenja željeznice te će potaknuti uvođenje brze prigradske željeznice. Time bi stanovnici s rubnih dijelova grada i oni koji gravitiraju Splitu u kratkom vremenu došli do centra grada, bez potrebe za korištenjem osobnih automobila. Zalažu se i za liberalizaciju taksi usluge, kako bi bila što dostupnija i građanima i turistima.
No, prije svega, stranka Pametno će provesti bolju koordinaciju semafora, uvesti više lijevih skretanja (s dodatnom strelicom), odrediti primarne i sekundarne pravce i potaknuti pametne semafore, koji mogu bolje prepoznati gužve. Već time bi se postigla bolja protočnost vozila i pješaka u prometu i do 40 posto.