Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
POVIJESNA BAŠTINA Carska jahta ponovno na površini, kakva joj je sudbina?

POVIJESNA BAŠTINA Carska jahta ponovno na površini, kakva joj je sudbina?

Istranka je brod koji je prevezao mrtva tijela Franza Ferdinanda i Sofije

Sarajevski atentat nepovratno je izmijenio tijek svjetske povijesti, a brod kojim su prevezena tijela prijestolonasljednika Franza Ferdinanda i njegove supruge Sofije danas je izvađen s morskog dna. Istranka je ponovno na površini i svi se nadaju da će se konačno riješiti njen status. Bivša carska jahta mogla bi biti prvorazredna turistička atrakcija. Nema sumnje da bi mnogi Austrijanci i Mađari rado pogledali brod koji je na posljednje putovanje prema fatalnoj destinaciji odveo Ferdinanda, čovjeka koji je na austro-ugarskom tronu trebao naslijediti Franju Josipa, Habsburga koji je monarhiju vodio od 1848. godine.

'Proteklih dana u ribarskoj luci Brižine odvijala se akcija podizanja potopljenog povijesnog broda Istranka, građenog u Trstu 1896. godine pod imenom Ossero. Taj posljednji brod nekada slavne mornarice austrougarske monarhije u prosincu je nalegao na bok. Akciju podizanja broda dužine 45 metara i težine 100 tona poduzeo je Hrvatski pomorski muzej Split uz financijsku podršku Ministarstva kulture RH i Odjela za pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije. Sve se odvijalo pod nadzorom Stjepana Loze, muzejskog savjetnika Pomorskog muzeja i Saše Denegrija iz Konzervatorskog odjela u Splitu. Brod je sada opet na površini te slijedi čišćenje i saniranje oštećenja. Vjerujemo kako je napokon došlo vrijeme za trajno rješenje sudbine ovog važnog plovila, odnosno muzeološke prezentacije, o čemu će se voditi razgovori s mjerodavnim ministarstvima', kazao nam je Ljubomir Radić, ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja Split.


Vlasnik broda je talijanska Marina degli Aregai koja hrvatskoj državi nudi brod na otkup. Radi se, prema dostupnim informacijama, o svoti od oko 100 tisuća eura, no procjena je da bi se Talijani riješili broda i za manje novca.  

S obzirom na skupoću same obnove, Muzej predlaže da se Istranku smjesti u dok oznake Dok 9, koji je isto austrougarski. Nalazi se u Cresu i ove godine izlazi iz uporabe. Istranka i dok činili bi cjelinu, a lokaciju izlaganja bi odredila država i nadležne institucije.

'Mi bismo voljeli da to bude u našoj županiji, ali nemamo ništa protiv da bude negdje drugdje u Hrvatskoj', kaže Radić.

Istranka je građena kao jahta carske obitelji. Vrlo brzo ulazi u sastav Carske i kraljevske ratne mornarice pod imenom Dalmat. Na njoj su prevezena mrtva tijela Franza Ferdinanda i Sofije od Metkovića, Neretvom do Jadrana nakon sarajevskog atentata 1914. godine. U Kraljevini SHS nosi ime Vila, Talijani je uzimaju 1941. i daju joj ime Fata. Nakon Drugog svjetskog rata kao dio JRM nosi ime Orjen. Tijekom Tršćanske krize nazvana je Istranka i tada je bila zapovjedni brod JRM. Sedamdesetih ulazi u sastav Union Dalmacije i postaje brod restoran u Splitu. Od početka 90-ih mijenjaju se privatni vlasnici. Prvo hrvatski pa talijanski. Brod je bio potopljen od 2007. do 2014. ispred silosa u Sjevernoj luci. Muzej je organizirao i vađenje 2014. godine. Bila je to velika operacija jer je brod ležao na dubini od 2 do 12 metara na boku pun mulja. Tijekom operacije izvađeno je 80 tona mulja. Brod se nakon šest godina na vezu u Brižinama nagnuo na bok i dijelom potonuo.

Vaša reakcija na temu