Na prvi dan ljeta Žnjan će zablistat u punom sjaju. Doduše, ne baš u punom jer neće biti otvoreni ugostiteljski objekti. Zato će plesači, akrobati, animatori, orkestar, glazba i vatromet obilježiti svečano otvorenje splitske plaže koja je već mjesec dana u funkciji, ali sada prvi put dobiva i svoj službeni ceremonijalni okvir.
Program vrijedan 300 tisuća eura, koji se financira kombinacijom europskih sredstava i gradskog proračuna, najvidljiviji je trošak Žnjana, ali daleko od jedinog. Jer onog trenutka kad se utiša glazba i pogase posljednje iskrice vatrometa, počinje ono zahtjevnije – održavanje, čišćenje, briga o prostoru. A to košta.
Ugovoreni su već prvi ozbiljni poslovi. Za čišćenje upravnih prostorija i sanitarnih čvorova, uključujući opskrbu potrošnim materijalom, tvrtka Žnjan isplatit će 80.500 eura za razdoblje od sedam mjeseci. Posao održavanja čistoće dobila je tvrtka Magnus clave, koja je ponudila najnižu cijenu.
Direktor Marijan Ciprijan objašnjava da se za ovakav model odlučilo jer je u prvoj godini poslovanja bilo racionalnije angažirati vanjsku tvrtku nego širiti vlastiti kadar.
Paralelno s time, 10. lipnja zaključen je i natječaj za održavanje hortikulture na platou, na kojem je pobijedila tvrtka Cvjetko, u vlasništvu Vice Mihanovića, direktora Lučke uprave Split iz redova HDZ-a i bivšeg kandidata za gradonačelnika. Inače, njegovoj tvrtki to nije prvi veliki posao, već je angažirana i u Botaničkom vrtu na Marjanu.
Kad je riječ o ovom natječaju, čija je procijenjena vrijednost iznosila 180 tisuća eura, Cvjetko je bio jedini ponuditelj. Ipak, njihova ponuda bila je niža od procjene – 137.007 eura s PDV-om.
Od njegove firme se očekuje redovita košnja travnjaka na gotovo 600 tisuća kvadrata, prihrana s desetak tona gnojiva, dosijavanje na više od tri tisuće kvadrata i fitosanitarna zaštita na površini većoj od 33 tisuće kvadrata. Zelenilo na Žnjanu zahtijevat će disciplinu, stalnu prisutnost i ozbiljan budžet.
Ciprijan napominje kako su se u svim postupcima morali pridržavati pravila javne nabave i da nije bilo prostora za neformalne dogovore s gradskim tvrtkama, pa ni kad je riječ o hortikulturi, kojom se u Splitu tradicionalno bave Parkovi i nasadi.
– Ne možemo samo nazvati nekoga, primjerice Parkove i nasade, i reći ‘ajde ti to održavaj’. Mi smo obveznici javne nabave i sve mora proći kroz proceduru. To vrijedi i kad se čini da bi gradske tvrtke možda bile logičan izbor – kaže direktor Žnjana.
Dodaje kako su za svakodnevno čišćenje plaže zaposleni ljudi unutar tvrtke, dok su unutarnje prostorije i sanitarni čvorovi, barem zasad, povjereni vanjskom izvođaču jer se to pokazalo praktičnijim i povoljnijim. Uz sve to, tvrtka je prethodno već zapošljavala radnike za različite poslove, uključujući i podršku ugostiteljskim sadržajima koji se tek razvijaju.
– Ovo nam je prva godina uhodavanja. Iduće ćemo znati točno koliko što košta i što nam se više isplati. Tada ćemo možda donijeti i drugačije odluke – kaže.
Uvjeren je da je ovo posljednji veći natječaj koji će raspisivati ove godine. Održavanje je, tvrdi, sada pokriveno, a ostatak 2025. trebao bi proteći bez novih velikih nabava. Fokus se prebacuje na upravljanje prostorom, razvoj sadržaja i traženje modela samoodrživosti.
Kad se zbroje 80 tisuća eura za čišćenje i približno 140 tisuća za hortikulturu, dolazimo do oko 220 tisuća eura troška do kraja godine za osnovno održavanje. U tu računicu još nisu uključene plaće zaposlenika tvrtke Žnjan.
Cilj je, naravno, da Žnjan, osim što je javna plaža, postane prostor koji može zaraditi dovoljno da pokrije vlastite troškove. Potencijal postoji, ali sad ga treba pretvoriti u rezultat.
Otvorenje će biti blistavo, ali prava utakmica počinje sutradan, kad reflektori nestanu, a brojke na troškovnoj strani krenu rasti.