Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Markovina: Treba ograničiti prenamjenu svih prizemlja u restorane brze hrane i kafiće, a naročito spriječiti njihovu apartmanizaciju

Markovina: Treba ograničiti prenamjenu svih prizemlja u restorane brze hrane i kafiće, a naročito spriječiti njihovu apartmanizaciju

Bit će potrebno uložiti dodatne civilne napore i institut samopomoći kako bi se nadležne institucije prisililo da rade svoj posao. Bit će nužno organizirati zajedničke patrole, naročito noću i vikendima...

Udruga stanovnika povijesne jezgre grada Splita 'Get' postavila je pitanja gradonačelničkim kandidatima i kandidatkinjama, a evo odgovora Dragana Markovine iz Nove ljevice.

Procjena stanja staroj gradskoj jezgri?

- Stara gradska jezgra trenutno se transformira u turistički kompleks s ležajevima, pekarama, pokojim pristojnim restoranom i nešto sitno turistima prilagođenih servisa. Sve to događa se bez ikakve kontrole ili plana kojim bi se štitio javni i gradski interes, uključivo i interes stanovnika jezgre - ne postoji jasan sustav upravljanja, financiranja pa čak ni jasan sustav zaštite neprocjenjive svjetske baštine. Recentan primjer sukoba oko petnaestak državnih kvadrata u palači d'Augubio plastično dočarava situaciju u kojoj je svaki građanin i jezgre, ali i šireg dijela grada, izložen sustavnom nasilju jednako kao i baštinjeni prostor, redovito bez ikakve zaštite institucija. Na molbe i prijave koje su građani uputili Gradu Splitu, Građevinskoj inspekciji, Konzervatorskom odjelu Ministarstva kulture u Splitu i ostalim nadležnim institucijama – do danas nitko nije odgovorio, radovi bez građevinske dozvole na spomeniku nulte kategorije nesmetano se odvijaju, iako i sam investitor kaže da nije vlasnik predmetnog prostora, a dokumentirano je i kršenje nekoliko drugih zakona.

- O bespravnom zauzimanju trgova i ulica ne treba ni trošiti riječi – počelo se podrazumijevati uz prijetnju silom svaka budala može u 17. stoljeća staru strukturu ubaciti svoj plastični stolac ili, uz očitu potporu gradskih komunalnih službi, ukloniti štekat s urednom dozvolom i plaćenim obavezama i na njegovo mjesto postaviti svoj. Takvo divljaštvo kratkoročno i dugoročno nanosi ogromnu i nepopravljivu ekonomsku, društvenu i kulturnu štetu Splitu.

Kako zaštititi opstojnosti života u SGJ? 

- Kontinuitet života u Palači upravo je ona komparativna prednost zbog koje Split i jest atraktivan posjetiteljima, atraktivniji od palače pretvorene u muzej. Cijenu apartmanima i broj gostiju diže slika tiramole pune rublja na Instagramu, ne odleđeni rižoto spremljen u sanitarno dvojbenoj kuhinji. Dakle, ako netko i ne može razumjeti da turistifikacija jezgre znači da je njezinim preostalim stanovnicima - a u posljednjih desetak godina odselilo ih se pola - život izrazito neugodan pa i ugrožen, trebali bi razumjeti da će potpuno opustjela jezgra značiti i gubitak razloga njenog postojanja na listi UNESCO-a i turističkim prospektima. Dakle, gubitak brenda od kojeg se danas zarađuje.

- Bez ikakve analize razne su političke garniture - i HDZ i SDP i Kerum i Baldasar - prodavale gradsku imovinu privatnicima ne uvjetujući joj buduću namjenu, a u nizu slučajeva nije korišteno pravo prvokupa. Na taj su način gradu postupno oduzete sve funkcije osim ugostiteljsko-turističkih i na daljnju trgovinu treba odmah staviti moratorij dok se ne ustvrdi stanje, transparentno prikaže javnosti i onda donese utemeljena odluka o tome kako regulirati gradske mreže funkcija. Ipak, život se neće sačuvati samo regulativom. Preostalim stanarima mora se omogućiti sudjelovanje u odlučivanju o prostoru kojeg baštine i održavaju te im treba olakšati podnošenje pritiska kojem su izloženi. Šibenik je, na primjer, nedavno svojim stanarima jezgre subvencionirao održavanje stolarije i krovova, ako nam je već preapstraktno ugledati se u Francusku koja svoje građane oslobađa poreza ako održavaju baštinu svjetske važnosti. Nema razloga da to ne učini i Split. Uređeni grad, grad kojim se upravlja, privukao bi i nove stanovnike.

Sustav upravljanja SGJ?

- Više od 10 godina i uz trošak od preko milijun kuna za nedorečen plan tvrtke 'SolArc', a zatim i neutvrđen, ali nemali iznos za pokušaj da Plan upravljanja, što je obaveza i prema UNESCO-u, izradi Povjerenstvo - nisu urodili nikakvim plodom. To danas znači da svi plivaju u sivoj zoni i da gradonačelnici, pročelnici i Konzervatorski odjel donose diskrecijske odluke od slučaja do slučaja, redovito na štetu javnog interesa, a bez ikakve kontrole i uvida javnosti.  Plan upravljanja predstavljen je kao nemoguć dokument, zbog kompleksnih vlasničkih odnosa i hrvatskog sustava nadležnosti, no to je samo izlika za nespremnost da se on proizvede. Jer, nered je nekima itekako profitabilan. Ministarstvo kulture nekoliko je puta u posljednjih par godina rezolutno odbilo pozvati besplatnu UNESCO-ovu pomoć pa čak i sudjelovati u izradi splitskog Plana. U Dubrovniku sudjeluju, a savjetuju ih i inozemni stručnjaci.

- Strateške ciljeve, mjere i aktivnosti mogu relativno brzo zajednički donijeti svi zainteresirani dionici, od stanovnika i zainteresirane javnosti, struke, Grada, ministarstava i poduzetnika, pod uvjetom da to žele. Sustav upravljanja i tijelo koje će koordinirati, primjenjivati i evaluirati provedeno, može se uspostaviti odmah. U ovih deset godina nabadanja, sastavljena je barem solidna analiza stanja što znači da postoji okvirna podloga da se trenutno krene u promišljeno i transparentno upravljanje. Ono što nedostaje su GIS i konzervatorska podloga, no to su, naročito u usporedbi s do sada jalovo potrošenim vremenom i novcem, minorne, a nužne investicije. Iznimno je u našim uvjetima bitno da su svi ti podaci i uvjeti zaštite lako dostupni svakome, u svakom trenutku.

Sustav financiranja SGJ?

- Ukupni prihod koji posredno i neposredno ostvaruje stara gradska jezgra neusporediv je s minornim ulaganjima u njezino održavanje. Spomenička renta i dio komunalnih odvajanja nisu dovoljni. Sredstva zarađena u jezgri i od jezgre treba joj vratiti kroz fond, zakladu ili neki drugi oblik akumulacije i distribucije. Praktično, bilo bi je optimalno uspostaviti i kao zasebnu financijsku jedinicu u Gradu, s jasnim i javnim pregledom prihoda i rashoda. Također, trebalo bi na nacionalnoj razini revidirati koliko se ulaže u splitsku baštinu od strane Ministarstva kulture. 

- Uvođenje poreza na nekretnine, u obliku koji je sada predloženo – dakle, i oporezivanje jedine nekretnine - devastirat će socijalno čitav Split, ne samo jezgru. Komunalna naknada se ne ukida, već samo preoblikuje. Nova ljevica jest za oporezivanje nekretnina, ali ne prema prijedlogu koji se trenutno raspravlja jer je duboko nepravedan i obećava novu socijalnu bombu s nesagledivim posljedicama. 

- Poticanje 'starih obrta' lako može zabrazditi u novi vid folklora za turiste, bez stvarnog učinka po kvalitetu života stanovnika. Ono što treba poticati je raznovrsnost. U Planu upravljanja može se normirati koliko je za kvalitetan život potrebno kvadrata trgovina široke potrošnje, koliko apoteka, koliko željezarija i postolara, ograničiti prenamjenu svih prizemlja u restorane brze hrane i kafiće, a naročito spriječiti da se prizemlja apartmaniziraju. Neke su štete već nepopravljive, ali procese je moguće preokrenuti. Komunalnu naknadu procjenjivati prema realnom otisku koji bilo koja djelatnost ostavlja na grad - ne proizvode, na primjer, jednako smeća restoran i suvenirnica. Infrastrukturni kapaciteti su ograničeni. Lako je izračunati koliko otpadnog ulja može podnijeti postojeća kanalizacija, a onome koji ga proizvodi treba dodatno naplatiti zbrinjavanje i ulagati u razvoj infrastrukture.

Komunalni red?

- Iako Grad Split ima i službe i stručno tijelo koje procjenjuje prednosti i mane određenih komunalnih intervencija i upotrebe javnog prostora, gradonačelniku je omogućeno da sam odlučuje o dodjeli i namjeni, što je otvorilo vrata korupciji i pogodovanju. Tu mogućnost jednostavno treba ukinuti i takve odluke prepustiti tijelu koje će provoditi Plan upravljanja. 

- Slaba kontrola kršenja komunalnog reda doprinijela je potpunom kolapsu, a neprimjenjivanje čak i zastarjelih konzervatorskih smjernica do mjere da u Željeznim vratima i ove godine gledamo frižider bez ikakve dozvole, plakate i reklame koje zaklanjaju pogled na pročelja obnovljena iz sredstava grada i države - dakle, novcem građana – smeće i smrad na tržnici, užeglim uljem začepljenu antičku kanalizaciju itd. Koncesionarima se u ugovoru treba uvjetovati poštovanje sustava zaštite prema Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara. Grad od Konzervatorskog odjela mora dobiti uvjete za obavljanje poslova na koncesioniranom kulturnom dobru. Pravilnik mora biti nedvosmislen, javan i jednak za sve.

Sustav nadzora komunalnog održavanja jezgre?

- S obzirom da nije vjerojatno da će se obaveze iz postojećih zakona i pozitivnih propisa RH početi preko noći primjenjivati, bit će potrebno uložiti dodatne civilne napore i institut samopomoći kako bi se nadležne institucije prisililo da rade svoj posao. Bit će nužno organizirati zajedničke patrole, naročito noću i vikendima, kada raznovrsni kršitelji zakona koriste nerad inspekcija i nevoljkost sanitarnih i komunalnih službi da u sezoni izlaze na teren. Nužno je uspostaviti i stalno otvorenu telefonsku liniju za prijave, u koordinaciji s policijom, a u pravilnike ugraditi alate preko kojih će i stanovnici biti uključeni u sustav kontrole. Komunalni i prometni redari moraju imati jasno utvrđeno radno vrijeme, obaveze i ovlasti. Svaki ugostiteljski objekt mora imati jasno istaknutu dozvolu s kartom iz koje je vidljivo koje su granice štekata, a prelaženje tih granica kažnjavati zatvaranjem objekta. Naročitu pažnju treba posvetiti koncesionaru tržnice, tvrtki Hippos, koja komunalni red krši na više razina, stvarajući iznimno ružnu sliku jezgre.

Remećenja javnog reda i mira?

- Remećenja javnog reda i mira u jezgri posljedica je neplaniranja i nedostatka kontrole nad radom ugostiteljskih objekata. Ovo drugo se rješava jednostavno - kažnjavanjem onim koji odbijaju prihvatiti da kafić u nastanjenoj jezgri i na žnjanskoj plaži nisu i ne mogu biti  isto. Karta buke je, koliko je nama poznato, u pripremi. Planiranje traži malo više truda. Zadatak odgovorne gradske vlasti, u suradnji s Turističkom zajednicom, osmisliti je sadržaje za određene segmente turističke publike. Dvadesetogodišnjeg stranog državljana nije briga gdje pije - usmjerimo ih tamo gdje ne rade štetu, jer nećemo ih spriječiti da piju. Štetno je po život grada, ali i prihod od turizma hostele trpati u jezgru i u njih mlade ljude kojima je u njoj beskrajno dosadno. Pa piju, povraćaju i deru se. Da imaju radit što pametnije, radili bi. Da imaju koncerte i klubove, bili bi na koncertima i u klubovima, a ne izvaljeni po kalama da ih preskaču oni turisti koji su došli uživati u nekom drugom vidu kulturne ponude.

 Promet u SGJ?

- Iluzorno je očekivati da će su u postojećoj urbanoj strukturi naći dovoljno parkirališnih mjesta za stanare i posjetitelje, čak i ako se sagradi određen broj garaža po obodu jezgre. Stihijsko bujanje hotela za posljedicu ima gubitak i ono malo postojećih parkirališta za stanare. Rezerviranje parkirališnih mjesta za ugostiteljstvo i turizam, a nauštrb prava stanara je nedopustivo. Gradska jezgra je pješačka zona i takva mora ostati. Uvlačenje automobila kakvo se pokušava izvesti za projekt Contarini predstavlja nazadovanje i dodatnu degradaciju zaštićene zone. Rješenje prometa u jezgri moguće je samo rješavanjem prometa na razini čitavog grada, što podrazumijeva i značajno unaprjeđivanje javnog prijevoza i uvođenje reda u promet turističkih autobusa i ostalih vozila, od dostavnih i hotelskih do privatnih. U uređenom gradu veličine Splita automobil postaje suvišan.

SGJ je na listi UNESCO-ve zaštite...

- Biti na listi univerzalne svjetske baštine čast je, ali i obaveza. Nastave li se Ministarstvo kulture i Grad Split ponašati prema gradu kao do sad, izvjesna je opasnost gubitka tog statusa jer grad gubi obilježja zbog kojih i jest na listi. Jezgra nije samo kamen, i ne štiti se samo fizička struktura, što je u smjernicama UNESCO-a jasno i navedeno. S druge strane, UNESCO kao međunarodna institucija nije svemoćan i ne može nas štititi od nas samih. Prijave prema Parizu tako mogu poslužiti kao sredstvo pritiska na lokalne vlasti, ali ne mogu djelovati na dnevne probleme na terenu. Hrvatska ima i Povjerenstvo za UNESCO, čije djelovanje nije sasvim jasno, a do sad ni vidljivo u Splitu pa bi obaveza Grada bila uspostaviti i tu vezu i stručnu pomoć tražiti i od njih.

Kako vidite taj prostor za četiri godine?

- U tom se roku može puno. Problem akutnog komunalnog nereda može se riješiti doslovno preko noći, pukom primjenom zakona, što je Split već jednom, za gradonačelnika Puljića, i napravio. Samo regulacija tog aspekta života u jezgri značajno bi poboljšala uvjete i stanovanja i poslovanja. Problemi višeg reda, koji se odnose na vlasničke odnose i planiranje, u četiri se godine mogu riješiti samo uz zajednički napor Republike Hrvatske, Grada, civilnog sektora, uključujući stanovnike, i stručnjaka. Za početak treba zajednički odlučiti što se sa splitskom i od splitske jezgre uopće hoće, a onda su mjere i aktivnosti na korak dalje. Plan upravljanja mora se donijeti i sustav uspostaviti čim prije, a evaluirati, dopunjavati i korigirati plan može se prema tijeku procesa koji za cilj ima uvođenje reda. Na korist sviju nas.

Vaša reakcija na temu