Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: MUP PROMETNI STRUČNJAK: Ovo su tri nužne mjere da bi se spriječilo stradavanje pješaka

PROMETNI STRUČNJAK: Ovo su tri nužne mjere da bi se spriječilo stradavanje pješaka

Sinoć je kod Jadranskog mosta u Zagrebu smrtno stradao 21-godišnjak

Pješaci se neusporedivo manje kažnjavaju u prometu od vozača za prolazak kroz crveno svjetlo, pa se to često događa, a pored stradalog pješaka, koji je primarni krivac, sekundarni je vozač, koji brzinu nije prilagodio uvjetima, a izvjesno vozio je i prebrzo, piše prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal.

Članak 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama  glasi: 'Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste... te vidljivosti i preglednosti... tako da vozilo može sigurno zaustaviti pred svakom zaprekom, koju u konkretnim okolnostima može predvidjeti...'

To potvrđuje da je podijeljena krivnja za tragičnu nesreću, u kojoj je sinoć u 23.31 na pješačkom prijelazu na spoju Savske i Selske ulice, kod Jadranskog mosta u Zagrebu, 21-godišnjeg pješaka koji je prelazio zebru dok mu je bilo crveno svjetlo, pokosio i usmrtio 20-godišnjak koji je upravljao malim sportskim automobilom Renault Clio RS snage čak 200 KS (3. generacija, faza 2, od 2009. do 2013.)!

Primarni krivac je pješak, ali sekundarni vozač koji je teško prekršio obvezu prilagodbe brzine uvjetima, odnosno sporije vožnje kroz raskrižje, a magnituda prekršaja po članku 51. stavak 1, koja proizlazi iz tragičnih posljedica te oštećenju prednje lijeve strane automobila (far, blatobran i branik) ukazuje da je 20-godišnjak moćnim malim automobilom vozio i prebrzo (čl. 53.)

Pješak je očito teško prekršio prometne propise zaputivši se preko zebre dok mu je na semaforu bilo zeleno svjetlo, ali očito ga je iznenadio mladi vozač sportskog Renault Clija, koji je dojurio. Zašto 20-godišnjak smije nekontrolirano voziti mali automobil s čak 200 KS?! Pješaci često krše temeljno pravilo da na zebri sačekaju i prolaze kad je upaljeno zeleno svjetlo, a to je posljedica spoznaje da je rizik kažnjavanja praktički nula.

Vozači se rijetko kažnjavaju za prometne prekršaje i to je temeljni problem sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj. Da u Savskoj i Selskoj u Zagrebu postoje radarske kamere, mladi vozač sportskog automobila vjerojatno bi vozio umjerenije i do tragične nesreće ne bi došlo. Pravodobno bi uočio pješaka i zakočio, pa do nesreće ne bi došlo ili ne bi bila tragična.

No vozači se za prekršaje ipak kažnjavaju, ali pješaci praktički nikada. I kad se to spoji s mladim vozačem za volanom jurilice, to je formula za smrt. Zbog toga ova nesreća ukazuje na nužnost sljedećih mjera:

1. Uvesti odredbu 'Mladi vozač' za osobe do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) do 21. godine i 85 kW (116 KS) do 24. godine, samo za privatne vožnje u privatnim vozilima (ne za gospodarski promet) i 'Privremene vozačke dozvole', uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.

2. Povećati izvjesnost kažnjavanja, prvenstveno premrežavanjem prometnica radarskim kamerama koje bilježe najteže prekršaje: prekoračenje brzine, prolaske kroz crveno svjetlo, nepropisno pretjecanje, korištenje mobitela, nevezivanje... To bi istodobno rasteretilo policiju, koja bi djelovanje mogla i trebala usmjeriti na kritične uvjete (lokacije, uvjete na cesti i vrijeme).

3. Povećati kontrole na pješačkim prijelazima, kako bi i kažnjavanjem za prelaske zebre na crveno svjetlo, svi pješaci stekli kulturu poštivanja prometnih propisa.

Vaša reakcija na temu