Nakon što je više poljskih turista na odmoru u Hrvatskoj postalo žrtvama prijevara, poljsko veleposlanstvo u Zagrebu izdalo je upozorenje ukazujući na sve češće prijevare prilikom rezervacije smještaja putem popularnih internetskih platformi.
Hrvatska je postala jedno od omiljenih ljetnih odredišta Poljaka, no kako njihov broj raste, raste i broj prijevara.
'Vrijeme u Hrvatskoj pouzdano je kao i uvijek, pa se mnogi od vas odlučuju za last minute odmore', napisalo je veleposlanstvo u objavi na Facebooku dodajući: 'U užurbanoj potrazi za smještajem gubi se oprez, pa se lakše nasjeda na, kako se čini, primamljive ponude za odmor'.
Prevaranti koriste sofisticirane metode kako bi namamili žrtve na lažne stranice za plaćanje i ukrali im novac, piše tvpworld.com.
'Obratite pozornost i na:
Zavaravajuće opise smještaja – ako zvuči predobro da bi bilo istinito, preskočite oglas;
Fotografije vrhunske kvalitete – je li vlasnik angažirao profesionalnog fotografa ili skinuo slike s interneta? Ako izgleda sumnjivo, koristite Googleovo obrnuto pretraživanje slika;
Više sličnih oglasa s različitim cijenama – moguće je da će doći do 'overbookinga', kada više gostiju rezervira isti smještaj, a vlasnik ga iznajmi onome tko ponudi najviše;
Phishing prijevare u kojima se prevaranti lažno predstavljaju kao poznata platforma za rezervaciju – uvijek provjerite poveznicu na koju unosite osobne podatke i adresu e-pošte s koje ste primili poruku;
Recenzije – pazite na lažne recenzije. Prevaranti ih često pišu sami sebi preko drugih profila kako bi podigli ocjenu. Provjerite izvor recenzija ako vam djeluju sumnjivo;
Plaćanje izvan platforme – ako vas 'vlasnik' traži da platite smještaj preko druge poveznice ili aplikacije, vrlo vjerojatno se radi o prijevari;
Prenisku cijenu – dobro razmislite prije nego što rezervirate luksuzni apartman po nevjerojatno niskoj cijeni;
Dodatne troškove za navodne štete nakon odjave – zlonamjerni vlasnik može tražiti dodatni novac (ako niste uplatili depozit) za štetu koju niste prouzročili. Preporučujemo da prilikom dolaska i odlaska slikate ili snimite apartman', stoji u objavi poljske ambasade.
Kako funkcionira prijevara?
Prevaranti najčešće djeluju putem poznatih platformi kao što su Booking.com ili Airbnb. Ondje objavljuju lažne oglase za smještaj ili hakiraju profile postojećih, legitimnih iznajmljivača. Nakon što turist rezervira smještaj, prevarant ga kontaktira putem poruka unutar aplikacije ili putem WhatsAppa te ga pokušava uvjeriti da uplatu izvrši izvan službenog sustava platforme.
Kao izgovor najčešće navode tehničke probleme s platnim sustavom platforme ili nude navodni popust za izravno plaćanje. Zatim šalju poveznicu koja vodi na lažnu internetsku stranicu za plaćanje, koja je vizualno gotovo identična originalnoj. Unosom podataka o kartici na takvoj stranici, žrtve ne samo da ostaju bez novca za smještaj, već prevarantima daju i pristup svojim bankovnim podacima.
Savjeti za sigurno rezerviranje
Veleposlanstvo i stručnjaci za sigurnost savjetuju turistima da budu iznimno oprezni i slijede nekoliko ključnih pravila. Svu komunikaciju i plaćanje uvijek obavljajte isključivo unutar službene platforme za rezervacije. Nikada ne pristajte na bankovne transfere ili plaćanje putem poveznica poslanih u privatnim porukama.
Prije rezervacije detaljno provjerite profil iznajmljivača, pročitajte recenzije drugih gostiju i provjerite postoji li navedena adresa smještaja na kartama. Ako je ponuda predobra da bi bila istinita, vjerojatno se radi o prijevari. Svaku sumnjivu aktivnost odmah prijavite službi za korisnike platforme, ali i policiji, prenosi Index.