Gradonačelnik Tomislav Šuta u trenutku zanosa prošlog je tjedna najavio da će na cijelom nizu autobusnih stajališta u gradu biti postavljene kamere koje će sprječavati, odnosno automatski kažnjavati nepropisno zaustavljanje i parkiranje koje dovodi do nereda i opasnosti u prometu, posebno za vozače i putnike u javnom gradskom prijevozu. Zvuči ambiciozno, ali zasad je tek djelomično ostvarivo - izvjesno je da će kamere biti postavljene na točno sedam lokacija, neuralgičnih točaka u prometu, i to na potezu od nebodera 'Westgate' na Kmanu Ulicom Domovinskog rata, preko Đardina do Pazara.
Konkretno, nepropisno zaustavljanje automatski će se kažnjavati na autobusnoj postaji Brodarica, potezu preko puta kafića Krom (ispred Raiffeisen banke), zatim ispred obližnje 'Prerade' i nekoliko fast foodova, na autobusnim stanicama kod Općine, potom kod bedema Contarini pored Đardina (vrh Hrvojeve ulice) te na koncu na autobusnim postajama na Pazaru.
Ideja je, kako nam je objašnjeno, da se na ovom kontinuiranom potezu uvede red, a usput ispita mogućnost bolje regulacije svih tokova, ispita opcija proširenja pješačkih površina ili iscrtavanja biciklističke staze, moguće i unaprijedi legalno parkiranje na ovoj ruti.
Kamere će automatski obrađivati pojavu vozila u zabranjenim zonama, pratiti vrijeme zadržavanja i izuzimati minimalno dvije fotografije vozila, uključujući krupni plan s registarskom oznakom. Automatizirano će prepoznavati registarske oznake, državu izdavatelja, ulicu i kućni broj pored kojeg je počinjen prekršaj - odnosno, operateri će na raspolaganju imati lokaciju i tip prekršaja, te referencu na članak zakona, pa će zapravo samo morati baciti oko i kliknuti 'send' kako bi kazne počele putovati prema prekršiteljima.
Radi se o projektu 'Elaborator' o kojemu smo u serijalu 'Di je zapelo pisali u nekoliko navrata: u inicijalnoj fazi, zatim nakon što je izvedena njegova pilot-faza, a na koncu i lani, kada je izgledalo da više nema prepreka za njegovu realizaciju.
U međuvremenu je raspisan i proveden javni natječaj na kojemu se tražio izvođač radova, no sve ponude bile su znatno skuplje od prvotno procijenjenih 112 tisuća eura bez PDV-a. Uz to, tvrtka King ICT uputila je žalbu Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), koja je poništila cijeli postupak koji stoga mora krenuti ispočetka - novi natječaj po svemu sudeći bit će objavljen već idućeg tjedna.
'Postupak nabave za ugradnju kamera u sklopu projekta ELABORATOR je poništen odlukom Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave, zbog čega kamere još nisu postavljene. Grad Split kao naručitelj trenutačno provodi pregled dokumentacije o nabavi te radi na ažuriranju tehničkih specifikacija i uvjeta odabira ponuditelja. Zaprimljene ponude u prethodnom postupku bile su i do 50 posto više od procijenjene vrijednosti nabave, zbog čega se dokumentacija sada mijenja kako bi se udovoljilo financijskim okvirima Grada i osiguralo kvalitetno rješenje. U tijeku su izmjene stavki vezanih uz izvođenje iskopa i prekopa te prilagodba sustava za rad putem SIM mreže. Nakon usuglašavanja dokumentacije očekuje se ponovno pokretanje postupka nabave, a ako ne bude žalbi, postavljanje kamera planira se realizirati do kraja 2025. godine, najkasnije početkom 2026. godine', objasnili su iz gradske uprave za Dalmatinski portal.
Prevedeno, poništeni natječaj pokazao je da velik dio troškova otpada na obavljanje iskopa za postavljanje strujnih vodova i optičke mreže, pa je odlučeno da imaju baterijsko napajanje i rade preko SIM kartica, poput sustava postavljenog u Dubrovniku koji se pokazao poprilično učinkovitim.
Kako smo već ranije pisali, u sklopu pilot-projekta lani su kamere bile postavljene na tri lokacije - ispred 'Prerade' na Solinskoj, u Dubrovačkoj ulici kod 'krafni kod Mate' te na autobusnoj stanici na Pazaru. Na prvoj lokaciji je u nešto više od mjesec dana zabilježeno 2289 prometnih prekršaja, na drugoj je u 40 dana detektirano čak 5530 nepropisnih zaustavljanja i parkiranja, a na trećoj još više, točno 6416. Prosječno je, dakle, na svakoj od ovih lokacija registrirano 57 do 160 prekršaja koji se obično globe iznosom od 60 eura.
Lokacija u Dubrovačkoj ipak je izostavljena iz prvog vala postavljanja kamera, zasad iz nejasnih razloga, no nalazi se na širom popisu 26 dodatnih točaka za koje već postoji elaborat i potvrda MUP-a da mogu biti pokrivene ovom vrstom nadzora. Dakle, nakon što se odradi prvih sedam lokacija, što je financirano europskim sredstvima, Grad Split može investirati svoj novac kako bi kamerama pokrio i puno šire područje. Te lokacije između ostalih su Matoševa ulica u Spinutu (kod 'Vertiga'), Poljička cesta kod broja 1 ('Auto-Hrvatska') i Bušićeva kod broja 4 (blizu 'Sunseta'), te niz točaka Dubrovačkoj, Poljičkoj, Velebitskoj, Vukovarskoj i drugim gradskim avenijama na kojima se bilježi česta blokada prometa ili autobusnih stanica nepropisno zaustavljenim automobilima.
Sustav sličan ovome, koji automatski detektira neke vrste prometnih prekršaja, otprije nekoliko godina funkcionira u Šibeniku i pokazao se efikasnim jer su nakon početne prilagodbe, u sklopu kojoj je ispisano više desetaka tisuća kazni, vozači postali znatno oprezniji i discipliniraniji.
Splitska vlast, kako neslužbeno doznajemo, radi i na odvojenom projektu postavljanja kamera u Zagrebačkoj i Livanjskoj ulici', odnosno u 'žutoj zoni' u centru grada, koje bi prepoznavale ulazak u zonu ograničenog prometa i također ispisivale prekršajne naloge za to, umjesto policije koja ondje povremeno zaustavlja vozila. No, taj projekt tek je u inicijalnoj fazi.
DATUMI KOJE ĆEMO PRATITI:
- konac 2025. ili početak 2026. godine, do kada bi kamere trebale biti postavljene na prvih sedam lokacija
Audio verzija članka može se poslušati ovdje:
***
Programski sadržaj je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija