Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović TROGIR ODGOVORIO PROMETU: 'Kada se pokušava sanirati šteta nastala lošim upravljanjem, nastupa se s pozicije sile i ucjene…'

TROGIR ODGOVORIO PROMETU: 'Kada se pokušava sanirati šteta nastala lošim upravljanjem, nastupa se s pozicije sile i ucjene…'

'Kako je moguće da nitko nije znao da je dužan?'

Prošlog tjedna su najavljene drastične mjere zbog 20-ak gradova i općina koje su tvrtki Promet za prošlu godinu dužne ukupno 3.1 milijun eura, a tek smo na naše pismeno traženje naknadno saznali kako preko 2 milijuna odlazi na veće plaće zaposlenika.

Premda se na konferenciji za medije prozvalo suvlasnike i dužnike, oni odgovaraju kako su na takav dug upozoreni tek početkom ove godine i to nakon što su redovito mjesečno plaćali unaprijed dogovorene iznose.

Jedan od gradova dužnika je i Trogir koji mora podmiriti 284.181 eura potraživanja, dok im je godišnja ugovorom predviđena subvencija 170.000 eura.

Iz Trogira su nam odgovorili kako poštuju ugovor s Prometom te su 2023. godine sve račune redovno plaćali sukladno usvojenom poslovnom planu i obračunu. Tvrde da kroz godinu nije bilo nikakvog rebalansa plana niti su kvartalno upozoreni na odstupanja od plana, a obveza je Prometa da to napravi ako se radi o iznosu većem od dva posto.

-  Također, sukladno ugovoru, Promet je dužan raditi kvartalne izvještaje te sve svoje suvlasnike kvartalno izvještavati o poslovanju. Niti jedan izvještaj za 2023. Gradu Trogiru nije dostavljen, za razliku od 2022. godine kada se to uredno radilo. Na skupštini koja se održala u srijedu s naše je strane postavljeno pitanje zašto prošle godine suvlasnici nisu dobivali kvartalne izvještaje, na što je rečeno kako 'izvještaji nisu poslani jer se mislilo prijeći na novi sustav naplate, no da se suvlasnici nisu nikad dogovorili oko novog sustava' - naglasili su iz Trogira i dodali kako zbog takvog propusta ispada da njihov grad do studenog 2023. nije imao dugova prema Prometu, a u prosincu 2023. je dug najednom iznosio 284.181,90 eura, (što je 555 % više nego razlika za 2022. godinu kada je bilo cca 50.000 eura).

- Objašnjenje za taj nerealni dug je da je Grad Trogir plaćao rate po starom obračunu, vodeći se računima koji su se mjesečno dostavljali te da je 'trebao predvidjeti da će iznos biti veći'. No, ključno je da je Trogir svoje rate podmirivao sukladno poslovnom Planu Prometa koji je usvojen na Skupštini i koji je jedini mjerodavni dokument - odgovorili su na naš upit da nam obrazlože na koji način je potkrijepljeno njihovo dugovanje.

Komentirali su i pogrešku koju je Promet ustanovio na njihovom slučaju. Naime, iz tvrtke javnog prijevoznika su objasnili da je prema novom izračunu Trogir posljednjih godina nauštrb općina Seget i Marina uplaćivao manje iznose nego što oni zaista jesu.

- Promet je priznao pogrešku u obračunu rekavši kako su navodno u 2022. godini obračunali manje iznose, zbog čega je došlo do ovog velikog iznosa u 2023. Međutim, ni to nije realno jer Trogir ima isključivo jednu samostalnu liniju prema Žednom i jednostavno nije moguće da je ta količina kilometara ostvarena na tako kratkoj liniji. Ispada da bi Grad za tu jednu liniju trebao platiti 500.000 eura godišnje u odnosu na sadašnjih cca 170.000 eura. Ne postoji vanjski faktor koji bi opravdao toliko poskupljenje - istaknuli su iz Trogira.

Smatraju da materijalni troškovi nisu isti za sve vrste autobusa (zglobni, solo gradski, solo prigradski, mini bus gradski, mini bus prigradski), a autobusi su sredstvo rada i s troškovima vozača predstavljaju najznačajniji udio u ukupnim troškovima.

- Grad Trogir inače je sufinancirao nabavku dvaju minibuseva upravo iz namjere da se smanje troškovi za što je dobio obećanje Prometa da će isti prometovati na trogirskom području, što se do danas nije dogodilo - upozorili su.

 Također, prisjetili su se najava da će se nabavkom novih autobusa i uvođenjem ticketinga srezati troškovi poslovanja, a niti su se troškovi smanjili niti je ticketing u potpunosti funkcionalan.

- Sve ovo su činjenice zbog kojih je došlo do enormnih povećanja razlika u subvencijama za koje se terete suvlasnici. Sada kada ne postoji pravno uporište i kada se pokušava sanirati šteta nastala lošim upravljanjem, nastupa se s pozicije sile i ucjene, što niti je način ozbiljnog vođenja tvrtke niti se tako ponaša u partnerskom odnosu. Da se radi o dugu jednog grada, mogli bismo govoriti o odgovornosti pojedinačnog suvlasnika, no s obzirom na to da se za dugove terete i drugi suvlasnici, postavlja se pitanje kako je moguće da nitko nije znao da je dužan - pitaju se u Trogiru.

Jakov Vetma, načelnik Općine Klis je rekao da su Prometovi argumenti u njihovom slučaju 'navodna razlika u troškovima i prihodima' koja im na zadnjoj Skupštini nije objašnjena kako su to dužnici tražili. Najavio je sastanak suvlasnika kada će iznijeti detalje računa i obračuna svih pojedinih gradova i općina.

- Nakon što smo dobili obavijest da moramo platiti toliki iznos, prije nekih mjesec dana dio suvlasnika je poslao zajednički dopis Prometu da nam se obrazloži poskupljenje. Do sad smo imali razlike koje su se plaćale na kraju godine, ali nikada ovolike. Nije nam jasno kako je do ovoga došlo. Nismo dobili obrazloženje zašto se toliko povisilo dugovanje, a moramo ga imati kako bi opravdali takvu uplatu. Nikada nije bilo sporno platiti dodatne troškove, samo želimo znati zašto i kako je došlo do tog iznosa - rekao je gradonačelnik, Ivo Tomasović. Primjerice, prošle godine su iz gradske blagajne morali platiti dodatnih 20-ak tisuća eura. Ove godine, uz već plaćenih 158.161, prema izračunu Prometa duguju još 295.928 eura. Iz Kaštela, Omiša i Trogira su nam naglasili da su im i ove godine nastavili stizati isti mjesečni iznosi, pa bi ih opet početkom iduće godine mogla zaprepastiti znatna razlika koju će morati nadoplatiti.

Uskoro se očekuje sastanak suvlasnika nakon kojeg bi se trebalo znati kako će se razviti problem. Bez obzira na (ne)opravdanost duga, gradovi i općine nisu u najboljoj pregovaračkoj poziciji, jer u slučaju neplaćanja duga od 1. svibnja mogu očekivati ukidanje linija koje prevoze njihove građane.

Vaša reakcija na temu