Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) stupila je na snagu 13. travnja ove godine te donosi brojne obaveze za Hrvatsku. Bit će na snazi sve dok udio električnih vozila u Europskoj uniji ne dosegne 15 posto, što bi za Hrvatsku značilo oko 200 tisuća registriranih vozila. AFIR obvezuje članice EU-a da do 2025. godine osiguraju punionice za osobna vozila na svim glavnim cestama na svakih 60 kilometara. Ista obveza vrijedi i za teška teretna vozila, s rokom do 2030. godine.
Ove mjere ključne su za osiguranje besprijekorne mobilnosti električnih vozila diljem Europe, potičući prijelaz na održiviji prometni sustav, što je i ključan cilj djelovanja nove Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila Hrvatske gospodarske komore.
'Formiranje Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila. Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 milijuna eura do 2030., što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR. Taj će investicijski ciklus pridonijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u prometu s postojeće razine ispod tri posto na minimalno obvezujućih 21 posto. Na tom putu će Grupacija HGK, koja okuplja ključne industrijske dionike, sustavno raditi na uklanjanju regulatornih, tehničkih i operativnih barijera te na afirmativnom oblikovanju investicijske klime, u suradnji s ostalim ključnim dionicima u državi', poručuje predsjednik Grupacije HGK Dino Novosel.
Cilj AFIR-a je i da se do kraja 2027. punionicama za laka električna vozila opremi barem 50 posto prometnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja desetljeća sve prometnice. Do 2030. nužno je osigurati dodatnih 100 do 150 MW priključaka kako bismo ispunili zahtjeve iz Uredbe. Trenutno je u Hrvatskoj oko 20 MW.
Inače, udio obnovljivih izvora energije u prometu na razini EU-a iznosio je 9,6 posto u 2022., dok je u Hrvatskoj taj udio iznosio svega 2,4 posto. EU je postavilo cilj od 29 posto za 2030. Direktivom EU 2023/2413 o promicanju korištenja energije iz obnovljivih izvora.
Fokus je rada Grupacije HGK postati partner svim institucionalnim dionicima koji rade na stvaranju preduvjeta za izgradnju adekvatne infrastrukture za punjenje električnih vozila, s posebnom koncentracijom na osobne električne automobile, električne kamione i električne autobuse. Cilj je i surađivati s resornim ministarstvima koja AFIR obvezuje na instalaciju odgovarajuće infrastrukture u zadanom vremenu, kao i pružati informacije o potrebama tržišta električnih vozila (EV industrije) kod definiranja ciljeva izgradnje dostatnih kapaciteta u elektroenergetskoj mreži. Rad Grupacije podrazumijeva i stvaranje podloga za kvalitetno kanaliziranje financijskih sredstava EU koja služe za unapređenje javne infrastrukture punjača u sljedećih desetak godina.
Grupacija okuplja tvrtke koje pružaju uslugu punjenja električnih vozila, odnosno tvrtke registrirane u Hrvatskom uredu za registraciju postaja za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima CRO IDRO, pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.