Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
DRAMATIČAN DOPIS: Sustav za izdavanje građevinskih dozvola u Splitsko-dalmatinskoj županiji pred slomom

DRAMATIČAN DOPIS: Sustav za izdavanje građevinskih dozvola u Splitsko-dalmatinskoj županiji pred slomom

'Pritisci dolaze sa svih strana'

Zastoj u izdavanju građevinskih dozvola za sve vrste investicija, od javnih do privatnih, poprimio je dramatične razmjere, jednako kao i potkapacitiranost ureda koji se time bave, pa je pročelnik u Splitsko-dalmatinskoj županiji zadužen za graditeljstvo i prostorno uređenje Marijo Radevenjić uputio dramatičan dopis na adrese svih gradova i općina te svih komunalnih i javnih tvrtki koje ondje djeluju, uključujući Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste

Radevenjić ih poziva da prestanu vršiti pritisak na ionako opterećene referente te iznosi dosad neviđen prijedlog: koncem ove godine od njih očekuje raspored podnošenja zahtjeva za izdavanje građevinskih dozvola u 2025. godini. Unaprijed.

Tportal je u posjedu tog dopisa koji je nemalo iznenadio zainteresiranu javnost, a brojni sugovornici šokirani su idejom jer tvrde da je naprosto nemoguće tako dugoročno planirati investicije - a pogotovo oko projekata koji se financiraju iz europskih fondova, jer zahtijevaju popriličnu prethodnu proceduru. Pored svega, velik broj natječaja za financiranje iz fondova EU-a se ni ne najavljuje, a kamoli raspisuje u tako dugačkom roku.

'Svjedoci ste vrlo velikih zastoja u rješavanju zahtjeva za izdavanje dozvola u našem odjelu. Brojni su razlozi za to (velik broj zahtjeva, nedostatak referenata, složena procedura, neriješeni posjedovni i vlasnički odnosi i dr.). Nažalost, jedan od razloga je i vrlo često postupanje nekih od Vas kada tražite žurno rješavanje nekog od Vaših zahtjeva koji ste upravo predali (ili ga još niste predali) jer ćete tobože izgubiti ogromna europska sredstva ako dozvola ne bude izdana 'odmah'.

Tada nastaju pritisci sa svih strana, na svim razinama, i od nas se traži da ovakve 'javne' predmete rješavamo odmah, ostavljajući sve druge predmete na čekanju. Situacija u koju smo takvim postupanjem dovedeni nadalje je neodrživa pa predlažemo sljedeće:

Koncem godine ovom odjelu je potrebno dostaviti raspored podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvola za Vaše građevine tijekom nastupajuće godine. Broj i vrstu zahtjeva prilagodit ćete stvarnim mogućnostima naših referenata, koje ste utvrdili u prethodnim godinama.

Takav raspored pokušat ćemo ispratiti što je više moguće dok se nepredviđeni zahtjevi neće moći smatrati prioritetima. O predviđenom rasporedu poželjno je prethodno razgovarati i s nadležnom ispostavom. Vjerujemo da ćemo na ovaj način uvesti barem malo reda u ovaj sustav koji je doveden na rub sloma, iz čega ćemo se vrlo teško izvući bez pomoći sudionika u postupku', piše Radevenjić u svom službenom dopisu.

U njemu on otvoreno priznaje da je sustav izdavanja dozvola 'na rubu sloma', a progovara i o pritiscima 'na svim razinama' na njega i njegove referente.

U Splitsko-dalmatinskoj županiji posao izdavanja dozvola za svoje područje preuzeli su gradovi Split, Trogir i Makarska, a za sve ostale općine i gradove to čini Županija - bilo u svom sjedištu, bilo u svojim lokalnim ispostavama. Po službenoj statistici, ona zaprimi oko 10 tisuća zahtjeva za dozvolama svake godine, više nego sve tri ostale dalmatinske županije zajedno. Trenutno je u rješavanju oko dvije tisuće predmeta, a na njima ukupno rade 63 referenta.

Na izdavanje dozvole u prosjeku se čeka 300 dana - s time da u Županiji tvrde da se veći dio tog vremena zapravo čeka investitore i dostavu kompletne dokumentacije, a na same referente i njihov rad otpada, tvrde, oko 67 dana.

'Ovaj ured, čak i bez triju velikih gradova, rješava ukupno 12 posto svih zahtjeva za izdavanjem dozvola u Hrvatskoj, a u njemu je zaposleno ukupno sedam posto svih zaposlenih referenata. Nedostaje nam najmanje 40 ljudi, nitko se ne javlja na raspisane natječaje, a istovremeno gotovo svakog mjeseca netko daje otkaz i odlazi', objašnjava pročelnik Radevenjić za tportal.

On tvrdi da je razlog tomu visina primanja koja se za osobe s visokom stručnom spremom, položenim državnim stručnim ispitom i deset godina radnog iskustva kreće oko 1600 eura, a s druge strane suočeni su s golemom osobnom odgovornošću i velikim pritiscima.

'Svaki referent osobno potpisuje svaku svoju odluku i osobno odgovara za nju, čak i obavlja posao zapisničara, pa vlastoručno ispisuje dozvole na više desetaka stranica, radi sa strankama i na terenu, vodi upravni postupak. To je iznimno složen posao za koji je odgovoran pred zakonom, za razliku od drugih profesija, poput sudačke, koja nema takvu odgovornost', dodaje Radevenjić.

On za tportal potvrđuje da su njegovi zaposlenici izloženi pritiscima osobito lokalnih vlasti i javnih tvrtki.

'Oni svoje projekte pripremaju mjesecima i godinama, a onda nam banu u ured i očekuju da dozvole dobiju u roku od deset dana te pritom ucjenjuju tvrdnjom da će izgubiti sredstva iz europskih fondova. Evo, upravo jutros pred vratima smo imali pedeset nezadovoljnih stranaka. Naši referenti tada moraju ostaviti sve predmete na kojima rade i uzeti njihove u rad. Drugim riječima, neorganizirani su, a time stvaraju problem našim službama koje su ionako zatrpane', jada se Radevenjić.

Slična situacija je, potvrđuje, u gotovo svim drugim ispostavama diljem Hrvatske: nedostaje ljudi, zahtjevi se gomilaju, pa je nemoguće poštovati predviđene rokove i izdavati dozvole u razumnom periodu od trenutka predaje zahtjeva.

Upitali smo Radevenjića kako je uopće zamislio sustav u kojemu se zahtjevi za dozvole najavljuju cijelih godinu dana unaprijed.

'Moramo pokušati, s time naprosto moramo započeti jer je situacija katastrofalna. Lokalne vlasti i javne tvrtke naprosto moraju okvirno znati kada će im biti potrebne dozvole za kakav cjevovod, cestu ili slično. Jasno da će u početku biti problema, ali nema druge: koliko god u svom radu nastojimo dati prioritet javnim objektima, treba voditi računa i o drugim investicijama jer one također nose korist za lokalnu zajednicu - samo kroz komunalni doprinos, recimo, često uplate više nego što se povuče iz europskih fondova', objašnjava sugovornik tportala.

Radevenjić tvrdi da ima rješenje ovog problema: uredi za izdavanje dozvola, smatra, moraju se odvojiti od županija i gradova u potpuno neovisnu instituciju, čiji će rad biti reguliran po uzoru na sudstvo. Postoje i brojni koraci koji uključuju jednostavnije i jasnije sročene prostorne planove, prilagođavanje zakona i skraćenje nevjerojatno duge formalne procedure - no, rezigniran je, malo tko ga želi saslušati...

Vaša reakcija na temu