Prvi vlak na liniji koja će svakodnevno povezivati Trst, odnosno Villu Opicina s Rijekom, stigao je na riječki željeznički kolodvor danas, nešto prije deset sati.
Prvi putnici bili su uglavnom predstavnici brojnih partnera na projektu Sustance (Održiva rješenja javnog prijevoza i inovativne sheme upravljanja za poboljšanje povezanosti u Srednjoj Europi), predstavnici lokalnih i regionalnih vlasti iz Italije i Slovenije, članovi raznih udruga i kulturno-umjetničkih društava uz tek nekoliko njih koji su kupili karte za prvo putovanje, na čijem cilju su ih dočekali predstavnici Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije, HŽ Putničkog prijevoza, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te drugih hrvatskih institucija, javlja Novi list.
Vlak će, kako je najavljeno, voziti svakog dana, do 30. rujna ove godine, u sklopu pilot-projekta Sustance, s polascima iz Ville Opicina u 7.50 sati i povratkom iz Rijeke u 18.25 sati.
Takav je vozni red izazvao popriličnu količinu negativnih reakcija Riječana koji smatraju da je prilagođen isključivo putnicima iz Italije i Slovenije, dok putnici iz Rijeke, ukoliko žele putovati ovim vlakom do Trsta i natrag, moraju prespavati barem jednu noć u Trstu.
Postoji li mogućnost da se uvedu po dva polaska dnevno, kako bi i stanovnici Rijeke i okolice vlakom mogli na jednodnevni izlet ili u shopping u Sloveniju ili Trst?
- To je vrlo zanimljiva i dobra ideja koju svakako podržavam. Sada je riječ o pilot-projektu, za koji se nadam da će, po završetku, na kraju rujna, dobiti daljnju podršku, u prvom redu vlasti i uključenih partnera, te da ćemo iduće godine uvesti i drugi polazak, ujutro iz Rijeke i navečer iz Trsta - rekao je Roberto Antonione, glavni tajnik Srednjoeuropske inicijative u Trstu.
Riječ je, naime, o novoj kompoziciji, višesustavnom, niskopodnom elektromotornom vlaku Stadler Flirt, suvremenih linija i kapaciteta prijevoza 235 putnika, uz mjesta za prijevoz bicikala, dječjih kolica i s omogućenim pristupom za osobe s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću.
Iznutra vlak izgleda jednako suvremeno kao izvana, a putnike dočekuju udobna sjedala, širok prostor za prolaz između njih, brojni displeji koji pokazuju vrijeme dolaska na iduću stanicu, Wi-Fi, klimatizacija i sve ostalo potrebno za putovanje željeznicom primjereno današnjim standardima.
Predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić je istaknuo zadovoljstvo pokretanjem nove putničke linije, ostvarene u suradnji s partnerima iz Slovenije i Italije.
- Vlak će voziti do kraja rujna, a veseli nas što povezuje tri zemlje, pri čemu je ovo prvi put da vlak Slovenskih željeznica dolazi u Rijeku. Nadam se da će ovaj pilot-projekt biti uspješan, jer je Hrvatska zanimljiva turistička destinacija, ali i zato jer nudi jedinstvenu mogućnost kombiniranja putovanja vlakom i biciklom. Ovom linijom dali smo i svoj doprinos smanjenju emisija CO2, jer vlakovi imaju najmanji negativan utjecaj na okoliš, od kopnenih prijevoznih sredstava - rekao je Ukić.
Na pitanje novinara o eventualnom uvođenju dodatnih polazaka koji bi bili prilagođeni polascima putnika iz Rijeke i okolice, odgovorio je kako vjeruje da će putnici ipak koristiti ovu liniju.
- Ovo je pilot-projekt, prilagođen prvenstveno turistima, za njihov dolazak. Vezan je i uz zelenu tranziciju i smanjenje emisije CO2. Vidjet ćemo koliko će projekt biti uspješan, a o tome će ovisiti daljnja suradnja i eventualne izmjene. Vjerujemo da je linija atraktivna, cijene prijevoza su povoljne i to će nam dati podlogu da vidimo kako bi to moglo funkcionirati iduće godine - rekao je Ukić.
Tršćanski gradonačelnik Roberto Di Piazza je prilično emocionalno govorio o potrebi povezivanja talijanskih, slovenskih i hrvatskih regija, kao i potrebi da se povijesna događanja iz dvadesetog stoljeća ostave povijesti, uz okretanje ka budućnosti.
Posebno kada je riječ o suradnji triju država na razvoju gospodarstva i turizma na Jadranu, te boljoj povezanosti, poput nove željezničke linije.
Jasna Divić, ravnateljica Uprave za željezničku infrastrukturu i promet Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je istaknula važnost željezničkog prijevoza u narednim godinama, tijekom kojih je planirana rekonstrukcija i izgradnja više od 750 kilometara željezničke pruge, uz ulaganja u nabavu novih putničkih, niskopodnih vlakova kojih će u Hrvatskoj do 2025. godine biti sedamdeset, a do 2030. godine više od devedeset posto putničkih vlakova bit će nove generacije.
Najavila je i nabavu vlakova s baterijskim sustavima, kao i izgradnju infrastrukture za punjenje baterija te programe za poticanje građana za snažnije korištenje željezničkog prijevoza.