Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Joško Herceg INTERVJU Ante Škrobica: Hotelu nije mjesto na Solinama. Za Trogir je bolje trajno riješiti pitanje parkinga kroz gradnju podzemne garaže!

INTERVJU Ante Škrobica: Hotelu nije mjesto na Solinama. Za Trogir je bolje trajno riješiti pitanje parkinga kroz gradnju podzemne garaže!

Stranka 'Zajedno za Trogir' smatra da se grad može voditi bolje, a posebno ističu visoke porezne namete

O aktualnoj političkoj situaciji u Trogiru razgovaramo s Antom Škrobicom u ime stranke 'Zajedno za Trogir'. Najavio je povratak u Gradsko vijeće na proljeće te je istaknuo da je SDP-ova gradska uprava opteretila Trogirane s jednom od najviših stopa poreza na dohodak, a da odvoz otpada plaćaju tri puta skuplje nego Splićani. 

Gradonačelnik Ante Bilić na čelu Trogira posljednjih je sedam godina, a bit će još najmanje godinu dana do lokalnih izbora iduće godine u svibnju. Kako ocjenjujete rad SDP-ove gradske uprave pred ulazak u osmu odnosno predizbornu godinu?

- Trogir je postao grad s izrazito visokim stupnjem financijskog opterećenja za svoje građane, a to se lako može vidjeti iz nekoliko primjera. Danas plaćamo najvišu stopu porez na dohodak u okolici! Naime, Vlada RH odlučila je ukinuti prirez pa je Trogir s tom odlukom godišnje ostao bez 350 tisuća proračunskih eura. Dok su mnogi gradovi to pozdravili jer će građani imati veće neto plaće, Trogir je odlučio podignuti stopu poreza na dohodak kako bi nadomjestio taj novac. Možda je pojednostavljeno najbolje to objasniti na način da će Kaštelani godišnje imati 300 eura više na svojim bankovnim računima dok će Trogirani taj svoj zarađeni novac prepustiti Gradu Trogiru. Dobar primjer je i odvoz komunalnog otpada koji je skup, a nije dovoljno dobro organiziran. Posebno su ugroženi poduzetnici koji plaćaju enormne cijene. To mogu potvrditi iz vlastitog primjera kao direktor trgovačkog društva koje vodi dvije poslovne jedinice u Trogiru i Splitu. Cijena po vreći otpada u Trogiru je čak tri eura, a u Splitu je ta cijena tri puta manja. Nije normalno da Trogir naplaćuje vreću otpada 23 kune mimo fiksnog dijela, a da Holding posluje na nuli! Još jedan primjer podizanje je paušalnog poreza za iznajmljivače za gotovo 50% odmah nakon lokalnih izbora, a da o tome nije bilo ni riječi u SDP-ovom izbornom programu. 


A veliki infrastrukturni projekti? Dočekali smo obnovu kina kojeg je gradonačelnik nazvao projektom desetljeća. 

- Kapitalne projekte financirane iz vlastitih sredstava kroz sedam godina mandata možemo nabrojati na prste jedne ruke. Neki od njih su Trg pokraj ribarnice i nedavna obnova kina kao rijetki projekti koji su samostalno napravljeni i većinski financirani iz vlastitih sredstava. Međutim, svatko tko je malo ekonomski pismeniji već prvim pogledom na financijska izvješća tih projekata vidi neke nelogičnosti. Za Trg pokraj ribarnice od 700 kvadrata potrošeno je više od 4 milijuna kuna odnosno 6.000 kn (800 eura) po kvadratu!? Za rekonstrukciju kina od 1.000 kvadrata potrošeno je 25 milijuna kuna odnosno 25.000 kn (3.300 eura) po kvadratu!? I sad neka građani procjene je li to opravdani trošak. Nitko me ne može uvjeriti da su to realne cijene jer da se Kino gradilo novo iz nule na nekoj drugoj lokaciji vjerojatno bi bilo jeftinije. Da me netko ne bi krivo razumio, presretan sam što je Trogir dobio takav prostor i jedva čekam doći na otvaranje, ali ono što me muči je preplaćivanje tih projekata. Sve ostale velike milijunske projekte poput obnove Čiovskog mosta, zapadni i istočni ulaz u grad, lučko pristanište itd. platila je županija ili država. I sad kad uzmete prosječan godišnji gradski proračun te ga pomnožite sa 7 godina vlasti dobijete 800-900 milijuna kuna koliko je SDP Trogir potrošio, a za što? Ako se zadovoljavamo s nekoliko dječjih igrališta, nekoliko asfaltiranih lokalnih ulica i Adventom onda kao društvo imamo zaista dubok i teško rješiv problem. 

Vaša stranka, osim što aktivno participira u radu Gradskog vijeća, od svibnja prošle godine ima vijećnike u svim većim mjesnim odborima te predsjednika u MO Arbanija. Iz te perspektive, kako ocjenjujete vaš rad u Gradskom vijeću i mjesnim odborima? 

- Koliko smo god sretni što smo na našim prvim lokalnim izborima ostvarili zapažen rezultat, ostaje žal jer nam je zaista malo glasova nedostajalo za osvojena dva gradska vijećnika. Kad imate ispred sebe 10 vijećnika stabilne vladajuće većine, a vi stojite argumentima usamljeni, zaista nije lako. Ipak, iako imamo samo jedan vijećnički mandat, svatko tko prati Gradsko vijeće može potvrditi da smo najaktivnija politička opcija. Nakon što sam odradio prvu godinu četverogodišnjeg vijećničkog mandata, drugu i treću godinu izrazito dobro iskoristio je naš Ivan Šustić s temama poput upitnog Hajdukovog kampa na Divuljama i projektom POS stanova koji godinama stoji na mjestu. Uskoro ulazimo u zadnju godinu pred lokalne izbore pa ću sredinom proljeća aktivirati vijećnički mandat. Vraćam se u Gradsko vijeće i zaista se radujem konstruktivnim raspravama! Ono što nismo uspjeli napraviti na lokalnim izborima u vidu kvantitete, zahvaljujući kvaliteti našeg rada u međuvremenu,  napravili smo na mjesnim izborima. S osvojenih 8 mjesnih vijećnika pozicionirali smo se i brojčano kao najjača oporbena stranka u Trogiru. U mjesnim odborima aktivno pratimo potrebe naših sugrađana i pravovremeno reagiramo, a u Arbaniji, gdje imamo većinu u vidu predsjednika, određeni pomaci već su vidljivi. Gradsko vijeće usvojilo je naš amandman te su se osigurala značajna financijska sredstva za rekonstrukciju prostora bivšeg Timuna. Tako bi Arbanija uskoro mogla dobiti društveni dom, naravno ako se gradonačelnik bude držao proračuna. Svojim pristupom unijeli smo ljudima optimizam da se nešto zaista može promijeniti pa su se oni sami angažirali oko nekih projekata. Npr. brodska linija Arbanija – Split tema je već godinama, a zahvaljujući agilnosti naših prijatelja iz HSLS-a pa nakon toga odluci Mjesnog odbora, Lučka uprava najavila je da brodska linija kreće već iduće sezone. 


Glavna tema ovih dana u Trogiru arhitektonski je natječaj za uređenje pojasa od parka Soline do gradske tržnice, a gradska vlast nazvala ga je 'projektom stoljeća'. Što Vi mislite o tome? 

- Svi se možemo složiti da je uređenje tog područja projekt stoljeća, ali se ne slažem s onim što prolazi ispod radara šire javnosti – gradska uprava želi dopustiti gradnju hotela na dosadašnjem parkingu T1. Predstavljeni projekt ima pet elemenata - tržnica, šetnica, park Soline, nadzemna garaža i hotel. S prva tri elementa slažemo se u potpunosti i oni su identični našoj viziji tog područja. Naime, taj projekt već smo predstavili prije tri godine u programu Trogir 2030. 'Pazar' je ruglo Trogira i nužno ga je rekonstruirati, štandove je potrebno izmjestiti i osloboditi prostor za šetnicu duž cijele obale, a park Soline treba pozeleniti i napraviti dodatne sadržaje. Te prve tri stavke projekta svatko bi potpisao. Kada govorimo o hotelu na parkingu T1 onda komentiramo jednu suludu ideju u kojoj bi najpotentniji gradski prostor nepovratno uništili za generacije, a sve u zamjenu za šaku škuda!? Gubitak parking mjesta, gradnjom hotela na parkiralištu, gradonačelnik bi nadoknadio nadzemnom betonskom garažom na zemljanom stanarskom parkingu ispred Doma zdravlja. Osim što bi se vizura kamenog UNESCO-vog grada s tim betonskim čudovištima trajno narušila, Trogir bi ostao bez određenog broja parking mjesta. Naime, ta nova garaža imala bi manje mjesta nego što ga sada ima na parkiralištu T1 i stanarskom parkingu. I ovako Trogir, kao i svi drugi povijesni gradovi, ima problem s parkingom, a što bi to bilo da se realizira Bilićeva ideja? Što će biti u budućnosti kad se turizam još više razvije? Naša ideja je da ispod tog velikog prostora napravimo višeetažnu podzemnu garažu, a poviše može biti novi gradski trg u zelenilu i drugi potrebni sadržaji. Na taj način ne bi nagrdili prostor, a s trajnim rješavanjem pitanja parkinga napravili bi uistinu projekt stoljeća!

Jedan od jako bitnih projekata za prometno rasterećenje Trogira je rekonstrukcija zapadnog ulaza u grad. Prema najnovijim informacijama radovi kasne i moguće je da ugroze početak turističke sezone. 

- Svake, ali ama baš svake godine, što se god radi u Trogiru, radovi kasne. Na neozbiljni pristup upozoravali smo i na početku radova, a sada se pokazalo da smo po tko zna koji put bili u pravu. Umjesto da se za tako bitne projekte ugovori rad u dvije ili tri smjene, kod nas izvođač ne poštuje ni onu jednu smjenu pa se tako svake godine probijaju rokovi i turističku sezonu dočekujemo s gradilištima. Rekonstrukciju zapadnog ulaza u grad, kao i veliku većinu ostalih projekata u Trogiru, plaća netko drugi, a gradska uprava ima ulogu pratiti situaciju i izboriti se da nema ugroze za interes grada. Ako naši predstavnici ne mogu napraviti ni taj dio, je li onda uopće korektno poslije hvaliti se s realiziranim projektima koji uopće nisu gradski projekti? Imamo vlast o kojoj bi se dalo napisati znanstveni rad na temu pokaznog primjera politike nezamjeranja. Jednostavno se boje prozvati 'moćne' građevinare za kašnjenja da ne ugroze svoj imidž u tim krugovima. Ne želim uopće pomisliti koje bi se gužve stvarale da u radovima dočekamo turističku sezonu na jednoj od najprometnijih županijskih prometnica. Žao mi je, kad se već kopa i dugoročno uređuje ta dionica, da nije riješeno križanje ispred Konzuma s kružnim tokom. Očito ćemo za takva rješenja morati pričekati neku drugu gradsku upravu koja će u pripremnoj fazi projekta znati ukazati na ono bitno.


U staroj gradskoj jezgri provode se radovi rekonstrukcije vodoopskrbnog i kanalizacijskog sustava te elektroenergetske mreže. Radi se o višegodišnjem projektu VIK-a i HEP-a zbog kojeg se mora doslovno prokopati cijeli grad. Koji je vaš stav o tome? 

- Radi se o vrlo skupom i hvalevrijednom projektu koji je pripreman prethodno desetljeće od strane agencije EKO Kaštelanski zaljev i partnera, a koji će riješiti mnoge probleme u staroj gradskoj jezgri poput zamjene dotrajale infrastrukture, pitanje plavljenja, slanje odvodnje u Divulje i sl. Svatko tko je dobronamjeran sretan je s tim projektom koji je od vitalne važnosti za naš grad. Točka gdje nastaje problem je način na koji se izvode ti radovi. Prošle godine dočekali smo lipanj i visoku turističku sezonu s raskopanim Pašikama kao najvećoj ugostiteljskoj ulici u Trogiru, a nisam siguran da će i ove sezone sve biti u roku. Tu se pojavljuje stalno isti problem – radovi na tako bitnim lokacijama moraju biti organizirani kroz dvije smjene i s većim brojem radnika! Na taj način, zahvati bi bili dvostruko brži pa ne bi svake sezone ugrožavali sezonu. Nije to jedina stvar koja mi smeta. S obzirom na to da jako volim svoj grad čije su kamene ulice zaista jedinstvene, osjetljiv sam na pitanje zaštite kulturne baštine. Zgrozio sam se kada sam vidio da su bageri pomeli kamene saliže u nešto povijesno novijim ulicama poput Šubićeve i da je ta ulica nepovratno izgubila svoj stari oblik koji je poprimala desetljećima. Nakon što sam to iskomunicirao prema javnosti, gradonačelnik se poput diktatora obrušio na mene prvo zabranivši mi sudjelovanje na svečanoj sjednici Gradskog vijeća, a nakon toga i na društvenim mrežama s ad hominem objavom na najnižim mogućim razinama. I dan danas mjesecima nakon, uništene saliže stoje na hrpi pokraj Kule Svetog Marka, umjesto da se kamen označio i vratio na identična mjesta gdje je stajao prije radova.

Nakon tri godine od zatvaranja drvenog mosta preko Foše napokon je krenula izgradnja novog mosta. Samo zatvaranje izazvalo je mnoge kontroverze pa je i sam projektant mosta profesor Radnić spomenuo neodržavanje kao razlog za njegovo propadanje.

- Usprkos obećanjima već tri godine prije svake sezone da će most biti spreman, nevjerojatno zvuči informacija da se tek sad krenulo u izradu novog mosta. Radi se o poveznici Pašika s Travaricom od koje koristi imaju prvenstveno stanari, ali i brojni ugostitelji kojima je promet zadnjih godina pao i do 50%. Samo zatvaranje izazvalo je veliku buru u javnosti jer je most prije zatvaranja u funkciji bio svega 15 godina pa nije jasno kako je most propao u tako kratkom razdoblju. Njegov projektant profesor Radnić istaknuo je da su za to krivi gradonačelnikovi „prijatelji“ koji su održavali most te su zatvorili sve prirodne pukotine u hrastovoj građi u kojoj se zadržavala voda koja je oštetila most. Mene zanima odgovor na jedno jednostavno pitanje. Ako je most stvarno bio u tako lošem stanju, zašto nije zatvoren plovni put ispod njega nego se riskiralo da most nekome „padne na glavu“? Očito most nije bio u stanju koje se ne može popraviti, a to je potvrdio i njegov arhitekt koji je spomenuo iznos od 200 tisuća eura s kojim se most mogao popraviti odmah po njegovom zatvaranju. Gradska uprava odlučila je umjesto toga pričekati 3 godine da most istrune do kraja, organizirala predstavu za javnost u obliku micanja mosta koji je sad, nakon toliko godina, stvarno istrunuo do krajnjih granica te je odabrala opciju gradnje novog mosta za 5 milijuna kuna. Tko će odgovarati za propadanje mosta i financijsku štetu? Opet nitko, a sve ćemo platiti mi - građani.


U idućih godinu dana očekuju nas čak četiri izlaska na birališta kroz europske, parlamentarne, predsjedničke te lokalne izbore. Pretpostavljamo, vas najviše zanimaju lokalni izbori. Izlazite li na izbore samostalno ili u koaliciji?

- Sa zanimanjem pratimo super izbornu godinu, ali kako ste i sami zaključili - fokus  nam je na lokalnim izborima u svibnju iduće godine. Sa sloganom 'Trogir može bolje' na prethodnim lokalnim izborima predstavili smo se biračima, na mjesnim izborima pozicionirali smo se kao najjača oporbena stranka, a sada je došlo vrijeme za daljnji iskorak uz novi koncept i slogan. Jako nam je bitno da uvijek argumentiramo svoje stavove i da ne kritiziramo samo radi kritiziranja. Na prošlim izborima predstavili smo visoko kvalitetan i opsežan program 'Trogir 2030.' koji su recenzirali mnogi uspješni pojedinci. Nove izborne utakmice traže svježe ideje pa me veseli da ćemo uskoro krenuti izrađivati novi program jer smatramo da nam svima sadržaj treba biti na prvom mjestu. Našu glavnu prednost naspram konkurentima vidimo upravo u novom sadržaju koji donosimo. Hoćemo li na naredne izbore samostalno ili u koaliciji ovisit će o procjeni predsjedništva stranke kad za to dođe vrijeme. Svakako mogu reći da imamo u planu voditi razgovore s dvije do tri nacionalno parlamentarne političke opcije od centra na desno s kojima imamo određene zajedničke nazivnike, a koje imaju i vrlo dobru ekipu u Trogiru. Ako bude prostora za dogovor, spremni smo okupiti širu koaliciju umjerene desnice koja će biti ozbiljna alternativa lijevoj SDP-ovoj koaliciji i lokalno bezidejnom HDZ-u.

Vaša reakcija na temu